Kifarah...Aku Redha...

Kifarah penghapus dosa...
Salam.
Dah agak lame rasenya aku tak menulis sesuatu yang peribadi kat sini.
Erm, mungkin waktu dan masa yang memudarkan semangat aku nak berbelog.

Pernah dengar perkataan “kifarah”?
Mungkin pernah…

Kifarah dalam bahasa melayu kita sebut “denda”…
Dan ape yang berlaku tu, mungkin salah satu denda yang Dia turunkan khas buat kita…
Kenapa nak denda?
Denda atas dosa-dosa kecil yang dah kita lakukan..
Dan mungkin ini sebagai penghapus dosa…

Entah la…Lepas satu, satu…
Tapi tak pelaa…
Aku percaya yang ini semua qada’ dan qadarnya.
Semuanya dah ditentukan.
Semuanya dah tertulis “di atas” sana…

Takpe. Kita redha, kita tabah, kita sabar.
Hadapi segalanya dengan tabah.
Sedih? Sape yang tak sedih...

Kalau entry ni boleh mengingatkan akan perkara yang dah pernah berlaku dulu, kali ni ia berlaku lagi.

Things That Happened....For Almost A Month!

dari entry yang lepas....

Berdentum!
Kejadian berlaku mase aku dalam perjalanan ke sekolah, kat roundabout kat Seksyen 17 ni…

Mungkin orang depan aku ni teragak-agak, mungkin aku yang leka…

Mungkin salah aku. Aku dok sodok belakang kereta orang tu.
Akak tu pun cuak gak. Aku pun cuak gak.
Kalau ikut, mungkin salah aku, sebab aku tak tgk kete kat depan...
Akak tu maybe teragak-agak, tu yang berdentum tu...
Menurutnya, dah kali ketiga kene bende yang same...

Tapi akhirnya aku kene bayarlah segala kifarah nih, itu je jalan penyelesaiannya.
Keta akak tu aku setelkan kemudian...

Kete aku yang agak teruk. Habis “lohei” semuanya…
Bumper, lampu signal sebelah kanan…
Dan dalam pada tu, Allah tu masih kesiankan aku.

Satu; Sebab bende tu jadi tak jauh dari rumah aku.
Jadi, aku tak jauh la nak patah balik.
Dua; bumper tu lepas berdentum tak jatuh…kirenya aku sempat la drive balik kete patah balik ke rumah untuk tindakan seterusnya.

Syukur sangat. Dan-dan aku sampai rumah je, terus jatuh bumper tu….

Takpe laa…memang kopak duit tabung aku korek…
Ye laa…nak buat camane.
Ingat nak menabung nak buat pinang anak orang, tak pun nak sambar kete baru ke
Tapi takpe laaa…
Kita kene banyak bertakpe, terutama dalam hal-hal camni…

Aku terima, aku redha…

Aku lepas kene tu, aku mintak tolong Abah aku setelkan, hantar kedai, aku bayar kemudian...
Kene ikat perut la aku lepas nih...
Takpe, aku redha...dah itu ketentuannya...

Aku sempat call PK aku cakap aku eksiden bla-bla-bla...
Kata aku datang lambat...
Kebetulan mase aku eksiden tu, ade student aku yang ternampak...
Dan budak tu sampai je sekolah, habis satu sekolah dicanang...

Budak yang sungguh "Kak Nam" tu sempat bagitau PK, GB pasal nih...

"Cikgu, ada satu bad news laaa....
Sir Hazren tadi saya nampak eksiden...
Kat roundabout sane...."

"Hah, teruk ke??"

" Cikgu jangan risao, Sir Hazren ok, kereta dier yang tak ok...."


Huhu...
Kak Nam sungguh kan student aku tu...?
India lak tu...bukan budak Melayu...

Tu pasal mase aku call sekolah, PK aku dah tau...
Rupenye ade reporter CNN nampak kejadian tu...
Huhu

Erm…
Esok Azam akan masuk operation untuk betulkan sikit lagi pembedahan plastic di mukanya.
Aku doakan segalanya selamat.
Actually nak buat hari ni, tapi tak jadi...

Kawan-kawan yang sentiasa mendoakan keselamatan dan kesihatan Azam, aku ucapkan berbanyak-banyak terima kasih.
Belog korang aku tak sempat nak pi laa…
Sebab aku agak sibuk. Kalau tak sibuk, mungkin stamina aku nak menjengah dari belog ke belog takde…

Aku agak flat kalau lepas habis sekolah, kadang-kadang aku akan ke hospital jenguk adik aku tu…
Takpe la yea…
Aku akan jengah jugak, bila ada mase…

Terima kasih sebab korang sudi baca…

ps: untuk diri aku, banyak-banyak bersabar...

Comments

  1. aku faham perasaan ko. dalam keadaan ni kita kena redha je. mungkin ade hikmah sebaliknya. kete aku pun baru mintak duit ari ni. kena repair windscren crack pasai kena batu. timing kena tu cantik² plak. cam tau² je gaji aku dah masuk.

    ReplyDelete
  2. cikgu..
    jgn rasa kecewa dgn apa yg terjadi. ni nikmat juga. nikmat utk kita lebih bersyukur.. kadang2 tanpa kita sedar, kita mungkin terleka atas nikmat kurniaanNya..
    pasal korek tabung tu, anggaplah ni bkn rezeki cikgu. tapi rezeki abg mechanic..
    semoga adik cikgu dlm keadaan baik2 dan dirahmati Allah. begitu juga utk cikgu dan keluarga..

    p/s: caiyok2x!

    ReplyDelete
  3. NuR
    jenuh dah kayekan encik mekanik...
    huhu...
    dah jadi, nak wat camne...

    ReplyDelete
  4. salam, satu hal dlm bab kete ni pantang masa drive pikir beli kete baru, aku dah terkene lama dah, terus masuk icu 2 mggu (my 1'st wira). la ni pantang dah...
    apapun redhakan jer...inila ragam berkereta.

    ReplyDelete
  5. fauzi
    erm..kirenye ade perasaan jugak la kete ni ek??
    tapi mase ni jadi sbab kepala otak aku serabut kut jie...

    btw, lame tak nmpk jie...
    sihat??

    ReplyDelete
  6. eh cikgu jgn tak tau..
    kekadang kete ni mcm ada perasaan gak..
    kalo merungut je..
    mula la dia buat pasal..

    ReplyDelete
  7. aduhai, sian bro.. sabar je la..
    btw, kereta kita sepupula bang..
    bumper tu memang kuat.. hentam ke apa ke, memang tak pecah. abeh kuat londeh ja..

    ReplyDelete
  8. nak jadi cerita cikgu , keluarga makin bertambah besar,jadi bercadang nak tukar kereta, mula mula kancil tu overheat, lepas tu short circuit sampai total loss,mahu tak mahu kena dpayment utk citra juga.

    ReplyDelete
  9. sibuknyer chekgu ittewww.. salamm dr me dikejauhannns

    ReplyDelete
  10. banyak²kan bersabar yer chekgu,..

    semoga semuanya selamat.

    ReplyDelete
  11. bumper dpn kereta aku pon hancuss... ari tu masuk longkang.. adehh!

    ReplyDelete
  12. Salam


    banyak banyak sabor lah yer


    kalau hujung bulan , agak agak soru nak miss, email email lah pada kak pB ....

    jom kita pekena nasi goreng kat Seksyen 19 tu.

    ReplyDelete
  13. Cikgu byk sabor la. Memang betul tu, kifarah sebagai pembersih dosa.

    Pernah Nabi s.a.w bersabda yg maksud dia lebih kurang bagaimana Baginda s.a.w kagum dengan umatnya (yg betul lah); mereka bersabar bila ditimba musibah dan byk bersyukur bila mendapat rezeki... Ya Allah, tanamkan sikap sabar - syukur dalam jiwa2 kita, amin

    ReplyDelete
  14. setiap perkara terjadi ada hikmahnye, yang penting bro selamat..banyakkan bersabar ye

    ReplyDelete
  15. kalau tgk kan kereta ko tu, macam laju je ber'cium' nya tu...

    .
    .
    .
    .
    .

    kita perlu rasa yg pahit.. baru dpt hargai rasa manis...

    sabar je la.. duit utk pinang anak dara tu, boleh kumpul lagi...
    takkan lari gunung dikejar.. hikhikhik..
    errr... dah ada calon ke?? huhuhu.. melepas ai!!



    .
    .
    semoga azam sembuh.. amin

    ReplyDelete
  16. sabarlah cikgu...dugaan utk org yg mmg telah ditetapkan kadarnya.

    kat sekolah Angah lagi gempaQ
    budak form 4 nk bunuh diri..nk terjun
    agaknya kejadian pertama dlm sejarah negara
    sik baik tak de reporter..tgok kt paper tak de pun ari ni

    ish...ish.....

    ReplyDelete
  17. NuR
    erm...macam awek la pulak..huhu

    Luth Textile
    sepupu, tapi aku tak masuk kelab..
    hehe...
    boleh tahan la kuat...
    tak pecah, cume lohei je...

    AZANI
    huhu...
    tu laa...bende nk jadi kita tak jangka...

    meo188
    erm, nice info ke meor??
    huhu

    en_me
    salam en me ittew...

    fiezabaiduri
    oke, mmg kene byk bersabar...

    ReplyDelete
  18. Jard The Great
    sabarla jard, tu semua kifarah...

    pB
    huhu...
    so far, belom miss soru lagi...
    :P

    AyKay
    amiin...
    aku tau, Tuhan tu sayangkan aku, tu yg kene uji tu...

    Fly
    tu arr...
    sabar la nih...

    ku tak sempurna
    erm, ko ade chance lagi laa...
    tapi, ko dah isi borang belum??
    hehe...

    Kujie
    sampai nk bunuh diri??
    kronik tu...

    ReplyDelete
  19. ......sesuatu kejadian tu memang kita tak sangka2, mungkin kita dah beringat tapi orang lain macam mana. Cuma anggaplah sesuatu yang berlaku tu ada hikmahnya....... seperti nak dapatkan kereta baru ke!.

    ReplyDelete
  20. aku ader lawat dia kat wad , dia tidur malas nak kacau dia, kirim salam kat adik kau

    ReplyDelete
  21. Cekgu!
    Saya nampak cikgu dh ada guidelines yg betul iaitu SABAR.. Kekalkan bersabar dan tawakkal lah..

    ReplyDelete
  22. salam bh..
    apapun aku tumpg tak seronok la bila tgk ujian yg dtg bertimpa2 kt ko nih... tp aku brbangga melihatkan ko tabah n kuat menghadapinya.. kuatkan semangat! tiada kemanisan sebelum mengecap kesusahannya dahulu... all the best!

    p/s: bila lg kita nak 'meeting' nih? ada cerita ni...

    ReplyDelete
  23. kdg-kdg itu yg membuat kita lebih sedar siapa kita!

    ReplyDelete
  24. kalo dah melayan kereta tu mcm awek,sure dia ada perasaan cikgu..

    emm tgk citer toyol.com tu..
    cikgu disiplin dia mcm cikgu bh la..

    ReplyDelete
  25. TokNabe
    aiyak...
    takleh ckp kuat2 depan kete tu, nnti dier merajuk susah nak pujuk...

    haritz
    lor...
    awat tak tegur...
    dier tak kisah pun...
    btw, thanks sudi lawat...

    Kakak
    ye la Kakak...
    tu yg kite kene ade...
    susah nk kontrol gak kesabaran tu...

    princess damia
    erm, dah ini bahagian aku PD..
    aku terima je laa...
    Ade hikmah...
    nak meeting ke??
    err...
    esok mcm boleh je...
    nnti aku roger laaa..

    cikgu_math
    btol tuu!

    NuR
    ye ke same cikgu??
    huhu...
    no komen...
    kan tu reporter melodi tu...
    apentah name dier...

    ReplyDelete
  26. sabar cikgu
    setiap satu ada hikmah tuh
    kena bersabar sebagai hambaNya

    ReplyDelete
  27. just remmebr this....there r hikmah behind it....

    ReplyDelete
  28. 1-1 benda yang jadi berturut2 kan? mmg selalu mcm tu. skali kita ada dugaan, benda2 lain akan meleret. takpe, selagi ko bersabar i'allah ada ganjarannya :)

    luckily accident tu x teruk and ko pon x ape2 :)

    ReplyDelete
  29. beb, ala kecian kereta ko

    aku doakan azam cepat pulih yaa

    ReplyDelete
  30. KNizam
    ok..insyaAllah...
    semua ni dugaannya...

    DaliaLiyana
    yea...btol tu...

    yOnnA
    tu arr...
    duit aku je yg ape2...

    penyapubaru
    tenkiu...

    ReplyDelete
  31. Tu ler, ada kete, risau takot eksiden. Tak dek kete, nak kete ... Tapi haku lagi risaukan puteri haku dok bawak kete ntah camner tuuu ... Mintak2 ler sentiasa selamat. Amin!

    ReplyDelete
  32. .....oh.....

    Setelah line ok, barulah ckLah dapat membaca semua n3 kau yang terlepas....
    Barulah tau duduk perkara...
    Kiranya ckLah dah ketinggalan keretapi ni...

    Harap kau bersabar...
    dan mendapat yang lebih baik di sebalik kifarah ini....kalau benar itu adalah kifarah dsri dia...

    Salam juga buat Azam....

    ReplyDelete
  33. Insyaallah

    ada yang lebih baik menunggu

    ReplyDelete
  34. Precious
    doakan selamat je...

    xiiinam
    terima kasih kak...
    dgr citer dah "bercerai" dgn yg lame...
    skg ni ade "kekasih" baru ek??
    hehe

    Nadia Yuna
    insyaAllah...mudah-mudahan...

    ReplyDelete
  35. baru ada masa nak jenguk blog rakanku mayaku yg sorang nie. alhamdulillah adik dah beransur baek.
    Pasal eksiden tuh, memang kalau ikut hati ralat tapi macam cekgu cakap la anggap je la sebagai kifarah. Denda atas kesilapan kita.

    Isk anak murid cekgu tuh memang reporter CNN la. hehehe

    ReplyDelete
  36. juelee
    rimas jugak ade student cemtu...
    huhu

    ReplyDelete

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan

Tinggalkan komen?

Popular posts from this blog

Ultra UNGU...The Parade...

Trip Sabah Episod II : Pasar Malam Sinsuran + Syurga Seafood