Posts

Showing posts from August, 2008

The Hundred Thousander On 51st Indie Day!

Image
Pakcik Kayo...Pakcik Kayo... Tahniah Azhan Atan...Aku salute spring toing 2 la kat ko...Sebab dengan keistimewaan ko ni, ko berjaya mengalahkan peserta lain yang lebih sempurna lahiriahnya... Walaupun kau kurang sempurna, tapi kau sempurna di mata juri hakim dan pengundi yang banyak noo duit ngundi ko...Tapi ko mmg deserve duit tu Azhan... Tahniah di atas kejayaan mengecap Juara Sulung Akademi Nasyid anjuran TV9: Dekat Di Hati ...Kerja kuat ko berbalas jugak akhirnya... Jumlah RM100k tu bulih la buat ape yang patut ye??? Kalau berdasarkan pemerhatian aku mase malam final tu laa, yang dijangka akan menang mungkin Aiman ataupun kumpulan Muslim Voices yang digelar "sumbang halal".... Tapi dorg semua silap...Sebab Allah dah tetapkan rezeki tu milik Insan Istimewa ini.. Aku pernah buat entry pasal Azhan dalam ni lepas aku tengok konsert AN ke-berapa, tak berapa ingat...Sebab aku kagum dengan alunan suara yang ade jiwa dalamnya... Akademi Nasyid TV9, Tersentuh! Ape 2 pu

Merdekalah Tanahairku...

Image
Aishah - Bahtera M... Bahtera Merdeka Bonda senyum riang Menerima bahtera merdeka Putra putri sayang Putra putri sayang Sedang berjuang Fajar telah tiba Nan menyinsing membawa harapan Tanah Semenanjung Tanah Semenanjung Permata nilam ( korus ) Jiwa dan raga Buktikanlah pada nusa bangsa Supaya negara maju jaya Aman merdeka Duhai ibu pertiwi Putra putri datang sujud bakti Ingin menunaikan Ingin menunaikan Sumpah dan janji ( ulang dari korus ) Sempena kemerdekaan Malaysia ke-51 ini, jauh di sudut hati agar Malaysia yang telah dibina oleh pemimpin terdahulu dan pemimpin terkini akan lebih maju dan terus bergerak ke hadapan... Keamanan dan kemakmuran yang dikecapi hendaklah tidak membuat kita lupa.. Lupa rumput yang dipijak lepas dapat menggapai langit nan tinggi... Dasar dan laluan yang kita bina, seharusnya menjadi pedoman untuk kita menjadi lebih teguh lagi...Hari demi hari... Bukan semakin lemah, tapi semakin teguh... Aku sebagai seor

Entry terakhir tentang kebun abah...

Image
Mekarmu Bak Suria Menyinar.... Abah ade tanam baaaanyyyyyak pokok... Julat pokoknye dari sekecil 2 pokok ke sebesar 2 pokok ade ditanam kat kawasan depan umah aku nih.. Nak tau tak??? Kat mini orchard abah ni...Ade pokok kelapa, ade pokok naga, ade pokok cili, pokok pandan, pokok jambu air, pokok sukun, pokok mangga, pokok durian belanda, pokok salak, pokok buah nona, pokok pisang, pokok ubi, pokok nenas ... dan lain 2 ...... Banyak kan?? Kami dok kat kawasan perumahan, manela ade tanah... Jadi tanah yang sekangkang kera tu dieksploitasi sehabisnya...Sampai tetesan darah ter-akhir... Pokok yang aku nak highlitekan kat sini adalah pokok naga... Sebab KakJie ade tanye pasal pokok tu... Jadi malas nak citer banyak, layan je gambar 2 kat bawah ni ye?? Lawa tak bunga buah naga yang berkembang mekar nih...Rase cam nak petik je... Lepas berbunga tibalah mase untuk berbuah...Tak lame lagi bulih la dituai...Tapi bukan semua dalam umah aku nih suke makan buah nih... termasuklah a

Abah and His New Hobby...

Image
Abah dan kebun mininya aka Mini Junglenye ... Abah kalau dah minat....Ape pun sanggup...Jiwa bertani abah aku memang tak dapat nak dinafikan... Yang terbaru, ni haaaa.... MARI MEMTERNAK IKAN KELI DI DALAM KOLAM MINI DI HALAMAN RUMAH....! Kolam Mini yang pertama.... Kolam Mini yang ke-2...Yang diperbuat daripada tab mandi yang dah tak pakai... Orang buang, abah amik buat kolam, leh bela ikan.... Okla tuh, setidak 2 abah tak le bazirkan duit nak buat kolam ke hape... Main reuse je barang 2 yang org dah xpakai... Ikut kate Abah, rasionalnya abah nak bela nih... Kalau terase nak makan ikan keli, bleh amik kat depan umah nih je... Mama balas, Ye la tuh... Bile kalanye nak tunggu besar ikan 2 abang tu... Dalam tu abah nak bela ikan keli, kalau ikut rancangan asallaaa... Tapi sebab bende ni diletakkan dalam bekas bertakung, air jernih lak tu, kene bela sekali ikan puyu untuk menghapusbiak jejentik durjana itu... Kalau tak caye leh bace article nih... Puyu Hapus Aedes di Parit

Gaining New Skills...

Image
Ni alkisah anak buah aku, Nabil Waie... Keletahnye cukup mencuit hati... Maklumla budak tengah naik... Keletah satu hal...Dah tu tak reti nak dok diam... Mulut tak bising, tapi tangan yang bising.... Ade je bende yang di kisainye.... Budak 2 ... Showed off his new musical intelligence...Aku terkekek 2 tengok si Nabil nih mengangguk 2 kepale... Angguk 2 kepale tande naik syeh dengan lagu rock nih... Dengan bat pingpong tu diterbalikkan utk dibuat seperti gitar... Entah manela Nabil ni belajar skill gini... Buktinye cube play rakaman ni... Ni musti bahana tengok Astro Ceria banyak sangat la nih... Budak 2 skang ni yg memang celik 2 mate dah ade astro, bile dah tau channel 611 tu.. Pantang orang lain nak alih channel, jangan harap! Kalau citer TomTomBak MakYung Dedek tu lagi laaa...Tak berkelip mate... Ko panggil la namenye kuat 2 cam guruh berdentam-dentum...tak dihiraukannye... Yang beshnye, Nabil ni cukup tertarik dengan iklan, tak kisahla iklan ape 2 pun, terpan