What a Long Nice Sweet day in Penang...PT Finale

Seharian di Penang bagi aku memang best..lagi2 kalau ader tourist guide 'gratis' cam cousin aku nih...HEHE...cakap je nak pi maner, nak makan aper...Penang here we go! Sambungan citer yang lepas tuh, lepas Maghrib baruler kami bertolak kluar...aku pon dah packing habis pasal terus nak balik lepas tuh...Dah mandi segala bagai, kami pi Batu Feringghi...Favourite spot kalau nak beli souvenir kalau pi Penang...Pasar nih kalau tengok cam Uptown la gamaknyer...Barang yang dijual in a wide variety range...Semua ada..Silap aku tak bawak digicam jer..nak pakai camera Henset pon tak bulih pasal ada kat Olien; dah dier beriya sangat nak tukar ngan aku nak bawak pi skool dier ambil result..Atas dasar seorang abang yang budiman, aku pon bagilaaa...


So kat sini takleh la aku nak tempelkan gambar2 hangat kat Pasar Uptown Batu Feringghi tuh...Menganga jer la dengar aku citer....Kat pasar tu macam2 ada laa...dari sekecil-kecil anak ke sebesar-besar bapak sumer ader...Pasar tu cam pasar biasa tapi kalau toleh kanan, toleh kiri merata omputeh....Erm, diorang pon berminat la nak shopped kat tempat2 biasa2 cenggitu...That's normal i think....Aku ngan Ariel sekadar window-shopping jer kalau barang merapu cenggitu, souvenir pon bese2 jer...nothing interested...Murah ke tidak aku tatau...Pandang2 jeling-juling jer sambil lalu-lalang-langau kat saner...hahaha...Bukan aku ni "beruang" sgt pon..Pokcik pon makan gaji jer.....


Ada satu jer fav spot kat pasar nih yang aku tgk mmg sesak and padatz ngan manusia...itu baru hari biaser, kalau weekend lagi padatz i guess...Tempat tuh tak lain tak bukan, pasar VCD, DVD piracy yang agak besar kat saner...Ni bukan gerai biaser tapi luarbiasa pasal CD yang dijual agak murah...Mcm bese la kalau Penang maner2 pi mmg Chinese yang mendominasi business...kalau ader Malay pon jadi kuli jer...Aku tak lepaskan peluang terus browsing gerai tuh...maner tau kalau2 DVD yang aku nak cari tuh ader ker...


Kat kdai tuh memang melambak2 timbunan (bukan timbunan laa, sajer jer nak 'cambest'kan ayat....) sumernyer tersusun and ikut filem terbaru and terlama yang dah kluar..senang la nak cari...Selak punye selak aku ternampak serial Heroes yang tengah hangat kat channel 70 tuh...Waaa..ni dah kire best nih..tak lengah maser aku sambar jer...tanyer tokey harga okeylaa..full set 10 episode 5 DVD for RM20...Ok what!! Even aku raser 10 episode nih tak habis lagi nih..tapi takper...Aku ambik jer laa...Si Ariel aku dah tak nampak..dier pon cam dah tak heran la tempat cenggitu...so dier wat2 bese jer...aku browsing2 lagi ner tau ader DVD best ker...(yang kaler Biru pon bleh gak...hehehe)


Banyak sebenarnyer DVD kat saner, serial raser sumer ader..Nip/Tuck, Prison Break, DESPERATE Houswives...CSI Segambut, just name it...Rugi kalau aku lepaskan peluang nih, tapi aku tahan jer nafsu aku nih, so aku tak beli laa..Heroes sudeehh!!! Ni pon aku tak habis tengok lagi...aku baru tengok DVD 2...sajer jer takmo maraton tgk sumer..skit2 pon ok gak ler...


Hujan pon dah muler turun renyai-renyai malam tuh, so Ariel suggest takyah pi dalam2 lagi pasar tuh pasal ier ader tempat lain nak tunjuk...tak penat ker dak nih...ni kes nak ajak aku pi makan lagi la nih...dier pon aku tengok ca dah letih melayan aku hari nih...Big Smile


Pilihan nak makan aper aku serahkan pada yang pakar..and finally Ariel bawak pi kedai mamak maner ntah aku pon tatau tapi condition kedai tak berapa nak elok and messy tapi tak kesah laa, utk makan nasi kandar...aku tak pernah makan nasik kandar sebelum nih..so pasal nak order aku just follow the expert..say yes to the EXPERT...YESS!!


Herm...tatau nak bayangkan camner rase nasik kandar tuh aku pon try for the 1st time in my 23+ years of life...The taste of Nasi Kandar was not bad too...Apela mamak tuh dok "manderem" dalam nasik tuh, bulih tahan gak rasenyer...Kecur liur aku kalau teringat balik...ikut kata Ariel nasi kandar nih rasanya bulih berbeza2 ikut campuran lauk dan "air tangan" si Mamak penjual nasi kandar tu..Hah! Air tangan??? Kembang tekak aku ingat balik, tapi tu la yang dok di telan org Penang selama nih...mamak tuh memang naked-handed jer amikkan lauk tuh pelanggan setianya...maner taknyer, maser kami datang saner agak awal so tak beraper nak ramai customer, tapi lepas tuh beratur orng berderet2 kat kedai tuh..Hujan lak tuh, maybe lapar and nasi kandar memang ubat palingmujarab tuk lapar di hari hujan...Agaknyer!!


" tu yang buat sedap agak nyer... "Tongue


Aku ingat biler dah kenyang melantak kat saner dah takder dah....tapi Ariel ajak aku pi pekena Tandoori laakk...takmo ngaku kalah aku okey jer..padahal perut cam dah nak pecah nih...Jom Tandoorii!!!


Gerai kali nih agak elok dari yang tadi...customer pon sedang2 okeh jer...mule2 jer crowded tapi mase kami datang ramai yang beransur balik dah kenyang isi tembolok...Kami yang tembolok penuh nih pon ader hati nak taler Tandoori ber"set" sekali ngan roti nan...


"Peha ker dada?" Ariel tanya...
"Dada laa..."


Terus order 2 set tandoori..aku tak pernah makan tapi nak try, try jer laa...kang jangan kempunan mati mata terbeliak sudeehh....!!!Kang tak ler org cakap "perak" sangat..makan tuh tatau, makan ni tatau....Lepas jer hidangan dah ader depan mata kami berdua cam menarik nafas panjang pasal masing2 dah kenyang sebenarnyer, tapi mengader nak makan lagi, memang dasar nafsu jahiliah...hahaha...


Rasernyer memang sedap laa tak hingat...Tandoori dicicah ngan sos special cili ngan serbuk ketumbar ker daun pudina tapi rasernyer bercampur-campur...diselingkan dengan roti nan agak kering cicah kuah dal...memang Wholesome meal and sesuatu...Perut kenyang tapi taler cam tak makan setahun..camner tuh??hahaha....Tapi tu muler2 jer laa..tapi dah setengah jalan dah mengah pasal tak larat nak makan ayam tandoori "dada" tuh pasal banyak sangat dagingnyer..Cam muak plak....Tapi lastly habis laa...sambil makan sambil tgk channel ESPN kat kedai tuh..Layannn jer....


Setelah memaksa diri menghabiskan set tandoori ruh masing2 dah kekenyangan dan "keanginan"...Pas tuh mulalah sendawa tak berenti2...bersahut2...hahaha...iyollaa...segala macam makanan dah disumbat...maunyer tak nak terkluar balik....DAh lega2 lepas makan kami pon beransur la ker Stesen Bas Sg. Nibung pasal aku kena balik malam tuh gak...


Sementara nak balik kami round2 lagi 2-3 round satu Penang yang tak berapa nak luas tuh...Merata diroundnyer...Ikut jer...Sambil2 bercerita ngan Ariel pasal rumah yang dier pernah duduk dulu, pasal tempat yang kitorg lalu tu..pasal buah hati masing2 (private nih, takleh citer termasuk citer yang mengejutkan aku..pasal Ariel laa)...Masalahnyer aku nih ader buah hati ker...hahahaha.....Sendiri tanyer sendiri mau ingat laa....


Dekat kol 12 tgh malam kami singgah kejap kat kedai makan dekat dengan stesen bas tuh nak minum2 ker...Sebab tiket aku kol 12.30 mlm...ader mase lagi...takperlaa...dekat 12.30 baru bergegas ke stesen bas nak naik bas...Tapi nak dijadikan crite aku dah terlepas bas aku...ader misunderstood skit..


Tiket tulis kol 11.59 malam, and aku nak make sure tanyer kol braper bas tuh...Org tiket tuh ckp kol 12.30 malam..maybe aku salah dengar pasal 12 tengah malam dengan 12.30 tgh malam...saper salah tatau...tapi takper laa and nasib aku baik pasal bas yang nak ke KL ader kosong lagi besides aku nak ke Shah Alam...Syukur alhamdulillah ader tempat tuk aku...kalau tak menapak lagi la aku kat saner...dah menyusahkan dak Ariel lagi...And tak melengahkan maser it's time to left Penang...Aku salam ngan Ariel & thanks him...Such a nice and warm treatment while I was in Penang...TQ Bro!!


Bas yang aku naik nih cam nak breakdown jer..aku dok seat belakang sekali, riso takut accident jer..Uihhss simpang malaikat 44..hahaha...and Nak dipermudahkan Allah, sampai satu stesen minyak mane entah ader calling for Shah Alam/Klang passanger tuk naik bas kosong...Maser tu tgh mamai tapi nasib baik aku sedar sampaikan driver tuh hangin pasal takder respon muler...aku tak kisahler, nak marah pon marah ler...janji aku sampai Shah Alam terus..takyah nak naik2 shutter lain kalau aku kene turun kat KL...Finally sampai Shah Alam pukul 5 pg, call rumah mintak abah ambil...Alhamdulillah aku dah sampai rumah....


Sehingga di lain Blog...


P/S : Credit to Ariel and Driver bas yang membawa aku pergi & balik ke Penang...Wink

Comments

Popular posts from this blog

Ultra UNGU...The Parade...

Trip Sabah Episod II : Pasar Malam Sinsuran + Syurga Seafood