Abu Tak Sihat....

Ni actually aku postkan minggu lepas, tapi sebab aku ter"sibuk extraordinary" minggu lepas; tak pernah2 aku sesibuk gitu, aku takder laa maser nak diluangkan nak update skit story yang boleh kiter kongsi....Salah satu minat aku memang membela pet nih...My favourite pet is cat...In my case i had two cats in my house and both of them were male...cannot beranak one....huhu...Aku sayang la kat kucing nih, tapi mak aku terlalu sayang lebih dari aku...sebab masa memuler adopt kucing nih mak aku yang membela kucing nih ibarat bela anak...Maybe she was lonely that time and cats gave her the place to shower her full love to arise the cats until now...

Bahana Klinik Veterinar Kerajaan

Sekarang nih pun kedua2 ekor kucing tu dah besar...Dah sihat...Tapi nak dijadikan cerita si Abu, kucing kedua kami nih yang agak hyper dan jarang2 duk memerap kat umah tetibe sakit...Sakit aper pun tatau sebab kitorang bukan kucing expert...Memuler ingat Abu nih sakit biaser jer, so biarlah 2-3 maner tau kalau dier bulih cari ubat sendiri nak sembuhkan sakit, kalau ader aper2 daun2 herba yang dier sendiri tau elok tuk baikkan sakit dier sendiri (ikut kata mak aku)...Tapi memang betul pon pasal aku pernah nampak kucing nih kalau main2 kat luar kat padang depan rumah aku nih tak semena-mena (ceh ayat novel la pulek!) kucing2 nih gigit2 daun aperntah dan kunyah terus telan!!! Memang awesome, tapi tulaa binatang sebab survivor skill diorang nih kuat, tak payah ubat2 doktor dah ok...Tapi kali nih takder perubahan pada Abu, aku tengok dah 2-3 hari tapi still lembik lagi, cam ader yang tak kena...makan pun tanak....tatau nak buat aper...Mama try bagi ubat Gamat Healing yang dier makan tuh tapi tak datangkan kesan...Badan Abu dah semakin menulang sebab tak lalu makan jadi kami ambil keputusan nak bawak Abu ke klinik veterinar kerajaan kat Seksyen 15 Shah Alam nih....

Aku pi klinik veterinar kerajaan nih dengan Mama sebab kene pegang Abu dalam kereta in case kalau dier dok menggelupur dalam kete kalau aku pi sorang2....Klinik agak lengang dan doktor pon tak ader...yang ader cam pegawai perubatan ker pembantu yang lagak cam doktor...takper laa, kiter try dulu..Masuk dalam klinik dier letak atas troli bedah tuh dah Abu dah semacam kecut perut...Dier maner pernah pi tempat2 cam klinik bagai....Agaknyer musti deir pikir "aper la orang nih nak buat ngan aku laaa"...Pegawai tu check 2-3 kali cam dah pakar jer tanya aper simptom ker masalah dier diagnose yang dak Abu nih kene diarhea, cirit-birit...tu jer...pastu dier bagi suntikan "anti berak cair" (huhu what a disgusted words!!!)....and pastu dier bagi ubat kemudian....

Jenuh jugak la nak memberi Abu nih makan ubat tu maser kat klinik tu, nak bagi injection lagila jenuh, sebab macam budak yang kene injection, maunyer tak meraung....Dah selesai sume masa bagi ubat tuk dibawa dan makan kat rumah memang sah klinik nih klinik kerajaan pasal ubat pun tak cukup, maybe out of stock ker out of order pun tatau tapi ubat untuk appetizer takder and kami kene cari sendiri...Memang payah...Macam tuh pun kami kene cas RM20....Tapi takper laa...Cuber jer la...maner tau elok....


" Diam yer Dikk...Sikit jer....Sikit jer nih...Tak sakitt... "-Tak sakit??? Ye ker???

Tak Elok Klinik Kerajaan, Pi Klinik Swasta...

Disebabkan Abu dah 2 hari tak baik2, kami ambil keputusan nak bawak Abu ke Klinik Veterinar kat Seksyen 13 tuh...Sebab Abu cam tak pulih dan perlukan rawatan...Selera makan pun belum pulih dan berak still cair lagik...Badan Abu makin hari makin menurun dan Mama dah sibuk bisng takut "anak" kesayangan dier nih mati laa...Itula, ini laa...Last chance kami berikhtiar pi ke Klinik veterinar tu dan dapatkan rawatan...

Kalau sebelum nih Abu kene satu je suntikan, kali ni 2 kali Abu kene injection...Kalau dulu sekali kene dier dah menggelupur, kali nih 2 kali pun dier ok jer, maybe pasal dak veterinar nih "cute" kot...Tatau ler doctor ker just pegawai veterinar...Kalau tgk gaya memang ader gaya veterinarian, pastu cara dier berinteraksi dengan Abu nih maser nak kene injection macam cakap dengan budak jer...Nasib baik aku tak mintak nombor telefon dier...Kalau tak...huhu....

Mengikut doktor tu (doktor ker???...tatau) yang Abu nih maybe dah kene demam panas yang agak teruk and gusi dier sakit...tu pasal la tak mo makan...dah tuh, kami balik dengan ubat antibiotik, appetizer ngan anti cirit-birit tu...Memang banyak ubat...ni jenuh lagi la nih nak nyuapkan dalam mulut Abu nih...

Sampai hari nih, Abu masih belum sembuh tapi cirit2 tuh dah takder..Semoga Abu cepat sembuh ok???


Mintak No Telefon boleh???huhu...

Comments

Popular posts from this blog

Ultra UNGU...The Parade...

Trip Sabah Episod II : Pasar Malam Sinsuran + Syurga Seafood