Belasungkawa Bobot....


*Mode: Sedih..

Hari ni, actually kucing yang menjadi peneman Mama aku di kala sunyi kat rumah aku dah tak ade. Secara rasminya.

Dekat 6 tahun lamanya. Sedari kecil sampailah sekarang ni...

Kalau korang ni pembaca setia blog aku ni, kenal la kut member aku nih...Namanya BOBOT...

Dan hari ini, BOBOT dah tak wujud dalam rumah aku lagi....

Dulu ade peneman yang lagi sekor, ABU. Tapi dek kerana tak tahan malu sebab slalu buat perangai, amik keputusan nak buang ABU ke satu tempat di mana kami rasakan ABU boleh hidup.

Kali ni, bukan kami yang buang. BOBOT menghilangkan diri 3-4 hari lepas. Tak balik ke rumah. Dalam hati aku pernah berkata yang BOBOT dah takde lagi.

Mama pulak sebaliknya. Asyik menafikan yang BOBOT akan balik tak lama lagi.
Aku siap berlawak dengan Mama pasal bende tu, tapi Mama masih dengan pendiriannya.

Hari ni, masa aku ke luar rumah nak pi tukar tong gas yang dah kosong, datang anak jiran aku; Kak Lis yang bernama Syahmi menyapa,


Kucing hang mana..? Kucing hang, BOBOT mane??






Aku menjawab malas...

Entah la...BOBOT dah hilang...

Bobot dalam longkang...
Bobot meninggal dalm longkang...

Ye ke??? Kat mane Syahmi???


Budak tu pun menunjukkan lokasi tu...Dan aku sahkan...memang BOBOT....
mungkin dah 3-4 hari lepas BOBOT mati...
Sebab kondisi BOBOT dah kembung dan berulat...
Lepas dapat tahu, aku terus bgtau Mama pasal BOBOT...

Diam2 Mama menitiskan air mata...
Sedih sebab BOBOT dah seperti anaknya sendiri...
Berderai air mata Mama macam menangisi kematian orang...

Aku terdiam sekejap...Dan cuba tenangkan Mama...

Sebenarnya panjang kisah Bobot nih...

Memang aku pun ade kenangan dengan BOBOT ni..
Aku lah tukang mandi yang setia, tukang bagi makan, tukang nyakat...

Memanglah BOBOT ni kucing yang agak tak mengenang budi, sebab kita cume boleh tengok je dari jauh, tak boleh nak pegang...
Walaupun cemtu, Mama tetap sayang dan paling manja dengan Mama...

Sebab kucing ni beremosi dan emosinya seperti manusia...
Dier boleh tahu kalau kite sayang atau tidak pada kucing...

Apapun, BOBOT dah tak ade lagi. Tak ada apa yang tinggal, cuma kenangan dengan BOBOT je...

YANG PASTI, ORANG YANG PALING TERKESAN DENGAN KEHILANGAN INI IALAH MAMA AKU....

Dan demi mengingati BOBOT yang dah pergi, kat bawah ni adalah beberapa entry yang pernah aku nukilkan buat BOBOT dan ABU...

Bobot Ke Vet, Lagi..???
At the vet...
It's Bobot Turn...
Karangan Autobiografi: Aku Seekor Kucing...
Entry Saje-saje...
Holding A Stubborn Bobot...
My Mom and Cat aka Bobot
Kucing Bertuah!
The Pearls of My Momma's Eyes
Atau boleh klik tags BOBOT kat sidebar atau pun link ini untuk melihat paparan semua entry berkaitan dengan kucing bernama BOBOT.

Mulai hari ini, tiada lagi mahkluk Allah bernama BOBOT dalam kamus hidup kami lagi. Segala yang tinggal hanya memori.
Peneman setia Mama di rumah kini telah pergi.

Selamat Tinggal BOBOT. Terima kasih kerana menjadi peneman setia Mama di rumah....


BOBOT sewaktu hayatnya...

*END

24 Superb Comments!:

  1. ermm..
    rs sebak pulak..terkesan di hati..
    sume benda tidak kira bernyawa atau tidak mmg ada nilainya yg tersendiri.,.
    moga mama kan dapat pengganti bobot..

    ReplyDelete
  2. dulu akak pernah ada kucing.. kami bawak dia jauh.. dari jengka ke Gombak sebab kami pindah.. sekali mati dia..

    pas tu ka US pun akak bela kucing gak.. sekali landlord tak bagi.. akak dah sorok dalam apartment tapi dia keluar gak kat tingkap.. kena hantar gi pusat untuk 'put to sleep' kucing tu.. sedihnya..

    sekarang akak dah tak bela kucing lagi.. serik dah.. lagi pun tak elok untuk kesihatan anak2 akak...

    ReplyDelete
  3. salam.... sebak nak abih kan entry ni... semua yang hidup pasti menemui mati. tk lari juga ngan kita kan. waluapun sy sedikit alah ngan kucing naum sy mengerti hati mama CekguBH dengan kehilangan BOBOT.

    pasti sunyi mama tnpa BOBOT kan? apa kata cari kan kucing yang baru gantikan BOBOT tuk teman mama?

    ReplyDelete
  4. Anak-anak akak menjerit bila akak tunjuk entry cikgu ni....'Imau' keasayangan mereka pun hilang sebelum raya dan ditemui 10 hari selepas itu dalam keadaan cedera parah. Setelah menjalani pembedahan di klinik haiwan...sekarang makin pulih!

    ReplyDelete
  5. hidup pasti mati.. hamster aku pon dah mati juga bebaru nie.. sunyi jek umah uhuhu

    ReplyDelete
  6. sedinla.. tak dapat terima kalu satu-satunya kucing kat umah mati....
    mesti idup sunyi tanpanya.. sedih sgt2.. nnti takder org nak temankan tdo.. takder org nak dibebelkan... waaaaaaa... tak dpt terima....:(

    ReplyDelete
  7. takziah..
    sedey baca.. jue ni bukan pencinta haiwan tapi kalau dah lama dok ngan kiter musti sayang gak gak...

    Dulu pernah ilang kucing pun rasa sunyi gak bile die takde.. takde benda yang nak gesel2 kat kaki dah..

    ReplyDelete
  8. weh..
    aku ingatkan BEBOT!
    manye aku nangeh berdarah kat cni nnt ;D

    err sory,buat joke lak.

    anw,memula tgk gambar 1st tu,tgk mcm anjing weh..naseb la aku bace entry ni sampai abeh.
    sangat sedih dia terbaring dalam longkang tu :(
    dengan dan kembung2 badan dia..

    kesian mak ko :(
    kawan aku pun,kucing dia mati,berhari2 nangeh..
    huh..

    takpe lah.
    kurang2 jumpe jgak bobot even da tak bernyawa..

    ReplyDelete
  9. walaupun akak banyak kucing (17 kau)...tapi kalau mati sekor pun sedih yang amat...TAKZIAH untuk BH dan mama BH

    ReplyDelete
  10. Kak Jie kenal bobot..awal perkenalan kita...kisah bobot, kan?

    mati itu pasti cuma sedih kepemergian bobot dlm keadaan tu...

    simpati utk mama cikgu..

    ReplyDelete
  11. dulu masa kecil2 saya pun selalu tanam kucing2 bela yg dah mati...ada yg kena langgar kereta depan rumah. ngeri...namun,ajal maut di tangan Allah...begitu juga ajal manusia. apepun berbakti kpd haiwan merupakan amalan terpuji. semoga mama cikgu tak sedih lagi.

    ReplyDelete
  12. Bila suatu kehilangan itu amat mengesankan, itu tandanya ia telah berjaya meninggalkan jejak plg dalam dlm lipatan kenangan pd diri seseorang. Nyata Bobot was a true friend.. Takziah dr aku

    ReplyDelete
  13. sedeh la... terharu sgat

    walupn dia binatng tp dia tetap makhluk tuhan.

    ReplyDelete
  14. takziah..semoga ia selalu dikenang sebagai seekor kucin yang berbakti.. uhuhuh

    ReplyDelete
  15. aduh bani kesiannya kucing ni, sampai bengkak air jadinya badan dier

    ReplyDelete
  16. sedih wooo kuceng kesayangan mati. aku dulu sebulan berduka lara

    ReplyDelete
  17. hai..i'm ur silent reader. hihii.. sy pon ada kucing peneman setia mak kat umah. BEBA namanya (dekat dah ngn BOBOT..heh). Taktaulah macamane kalau Beba takde nanti..huhuu~ sedih pulak

    ReplyDelete
  18. alamak kucheng...sedihh sioott.. takziahh

    ReplyDelete
  19. Aku pun kaki kucing gak - entry camni memang menyayat hati tul lah...... :-(

    ReplyDelete
  20. sedih lak... sob sob... teringat ngan kucing aku dulu.. comot namanya.. huhu


    Adry @ http://www.adrysabry.com

    ReplyDelete
  21. aduh ..
    x sanggup aku nak tengok bila kucing mati mcm tuh
    siannya dia ...

    ReplyDelete
  22. salam takziah..

    saya pulak baru dapat kucing semalam. nama pon belum bagi lagi...

    sangat sedih bila kehilangan kucing yang dah jadi sebahagian dari family.. macam kakak sy dia ada sekor kucing yang dia dah bela selama 13 thn.. tak dapat bayangkan macamane keadaan klu dia dipanggil ilahi... aduh!

    moga ur mum cepat dapat pengganti bobot

    ReplyDelete

Terima kasih atas kunjungan

Tinggalkan komen?

 

KRIK KRIK KRIK...

10 Terbaik !

Ads

TONE PLUS

 photo BANNERCONTESTSMALL.png