Alkisah Pulut Kuning Kembali!

Yeay...!
Cuti sekolah dah nak abis...aktiviti waktu cuti pun sepatutnye dah hampir ke penghujungnye...
Seronok? Bosan? Ade pegi mane2 tak??
Takde? Siannye...
Aku jugak kesian kat diri sendiri, sbab macam Kak Melah cakap la, soalan klise orang awam kat penjawat jawatan awam bergelar pendidik cam aku dan juge Kak Melah ialah:


Cikgu, tak pi jalan mane2 ke?
Takkan dok umah je..


Kak Melah seronok la, sebab baru je turun dari Bukit Cameron bersama suku-sakatnye..Aku je yang tak pi mane2 ...tak pe, simpan duit tu...bulih buat belanja kawen..

Kisahnya, dulu Mama pernah buat pulut, kire2 4 bulan lepas, dengan alasan sebagai membayar niat sebab berhasil aku dipostingkan ke sekolah yang "betul2 " dekat dengan rumah, sekaligus menjadi penemannye kat rumah..
Tak la sunyi sangat....
:mWekk:





Kalau nak bace entry pulut kuning dulu, klik sini.

Kali ni Pulut Kuning muncul kembali...
Treng teng teng....

Sebab ape? Sebab Mama dah sembuh sepenuhnye dari ujian Allah yang pernah melandanya secara khususnye dan kami sekeluarga umumnye.
Kaki Mama terpakse dibedah sementelah bengkak dan bernanah akibat komplikasi kencing manis...Mase tuh emosi Mama dan kami sekeluarga cukup tak stabil. Tapi Mama tabah dan tekad untuk sembuh dan menjalani kehidupan normal macam dulu.

Mase kaki Mama dioperasi, di insisi di tapak kaki sepanjang kire2 4-5 inci untuk mengeluarkan nanah yang bermaharajalela di dalam. Disebabkan Mama penghidap kencing manis, insisi tak boleh dijahit dan musti dicuci setiap hari.

Kesabaran Mama pegi cuci dan berpantang selama kurang lebih 3 bulan, membuahkan hasil.
Selama itu la, aku dan Abah bergilir2 mengambil alih tugas2 Mama di rumah yang asas2; memasak, mengemas etc.. Sebab keuzuran Mama tu membataskan segalanya.

Tapi sekarang tak lagi, sebab Mama semakin sihat. Alhamdulillah, terima kasih segala. Kerana mendoakan kesihatan IBU saya.
Tanpa kalian semua yang menyokong aku selama ni, tak mungkin semuanya akan kembali seperti sedia kala begini.

Hari ni kene agih2kan pulut kuning, dari Jenjarom-Klang-Shah Alam-Pantai Dalam...Habis aku akan me-round..

Korang nak ke?? Erm, takpe nanti aku bagi korang jamu mate je yer...:mWekk:

ps: makin melampau2 strimix aku ni buat perangai tau...lembap tembel mengalahkan bapok je...tak pernah buat hal lembap siput cenggini...

26 Superb Comments!:

  1. biasanya posting 1st pergi ke sabah kan. hehe :)

    ReplyDelete
  2. KNizam
    kalau bujang, besenye akan ke sana...aku tak pakai kabel ape2 haa...

    ReplyDelete
  3. lapar pulut kuning gak aa... lama x makan asyik pekena pulut ayam aja.

    ReplyDelete
  4. Wei...apa babitkan ckLah ni...he..he.

    Cerita mama kau...menginsafkan ckLah yang kekadang tak jaga makan langsong ni!!

    Ada terbaca berita kabel TM di dasar laut sudah rosak. 31 Dis. baru pulih. Buat sementara talian streamyx mengalami kesesakan sebab talian yang di 'hos'kan dari Perancis sudah jem..

    ckLah guna selkom berokbank...kekadang meroyan juga buat ckLah rasa nak bakar bangunan dia..

    ReplyDelete
  5. kuIna Jentayutiara
    saye dah terbau2 dari atas ni, xtlg pon mak saye...
    kalau tlg, musti byk songeh mak saye tu, takut rasenye lari...
    hehe alasan... :P

    xiiinam751
    sementara sihat ni, beringatlah wahai kakmelah....
    saje je nk libatkan akak, akak kan dah sedia fofuler...

    ReplyDelete
  6. stimix mmg lembab. umah aku kt kg tu mmg penuh kesabaran la aku kalo melayari intenet. kt kg takde 3g je, kalo tak lama aku suh bapak aku pakai celcom brodband or maxis brodband.

    ReplyDelete
  7. hayad
    err...aku konfius sbnrnye, ni connection yg kaput ke page aku loading berat sgt...
    pening mikir...

    Luth Textile
    Di sebalik tabir la nih...hehe

    ReplyDelete
  8. sitik ok..cuma mata ni je..stim je..ngantuk yg amat...huwaaa....


    erk..apa lagi kalau dah pekena puluthttp://kendhin.890m.com/emoticon/malu.gif

    ReplyDelete
  9. cekgu..
    da alang2 nk pusing2 bandar tuh..snggah le rumh sy ye..:D//ble rase mkn pulut kuning..lalalala..
    aku kn jiran ko paling tomei..:f:f:f..

    ReplyDelete
  10. lembab tembel????

    syukur dah sembuh... jaga kesihatan ya!

    ReplyDelete
  11. nak ke?? nak lah jugak!! takkan jamu mata aje.. huhuuu...
    akak dah lama nak buat pulut kuning tapi tak terbuat jugak.. lepas beranak kot baru boleh buat... tapi orang bersalin orang tua tak bagi makan pulak.. hmmmm...

    ReplyDelete
  12. oRanGeLiLY
    orak boleh!...jikut sitik pon orak boleh... :P
    Hehe

    Kujie
    akak try ngomong jowo ko??
    kue kan kakang-nge wong jowo..
    blajar la ngomong jowo sitik2..sitik2 pon iso laa...
    haha..ngerti rak opo yg aku ngomong ki...??

    chi am
    ko kan jauh di mate..
    guane??

    ReplyDelete
  13. cCHaaKk-eEE
    comey ke?? :P

    zonaku
    maceh ye..

    Neeza Shahril
    bende ni remeh kak...
    jenuh la nk bende nih...

    ReplyDelete
  14. pulut kuning tu tak round smpi KL ke ... :D

    kihkihkih, marah bapok klu dgr ckp chekgu... ada ke samakan dorang dgn strimix tu... kihkihkih..

    ReplyDelete
  15. ku tak sempurna

    nk round satu kl??gile...jam lagik..
    haha...aku memenangkan bapok ape...
    strimik tu yg hampeh...

    tp bukan salah strimik kut..maybe nuffn*ang tu..
    entah laaa..
    tp skg dah okeh dah...

    ReplyDelete
  16. blackpurple @ jowopinter
    salam maal hijrah jowo...

    ReplyDelete
  17. alhamdulillah mak cekgu dah sehat...
    bagus cekgu membantu mak di saat mak tak sehat camtuh.. I respek u for that!
    semoga kesihatan tersebut berterusan ye..

    ermmm streamyx cam siput ek?? alahai.. malu saya dengar komen nie HAHAHAHAHA

    ReplyDelete
  18. juelee
    kewajiban seorang anak kpd ibubapanye...kite buat yg termampu, itu je...
    jue keje ngn tm ke?? huhu

    Halezza Ibrahim
    teringin?? kene buat la nih...
    xpon esok carik kat kedai makan mane2, ade rasenye.. hehe

    ReplyDelete
  19. alhamdulillah mak ko dh sihat.
    err kene bedah jugak ke?

    ujian allah tu,ganjaran dia besar. :)

    ReplyDelete

Terima kasih atas kunjungan

Tinggalkan komen?

 

KRIK KRIK KRIK...

10 Terbaik !

Ads

TONE PLUS

 photo BANNERCONTESTSMALL.png