Kalau dah namanya cikgu.....

Alhamdulillah. Dah hampir seminggu berlalu untuk sesi persekolahan musim baru 2015 ni.
Selaku seorang pendidik merangkap blogger picisan ni, kadang-kadang tak terkejar nak mengepos entri. Nak buat scheduled entry pun samalah; mana nak sempat.
Antara beban di pundak kami. Biar ada yang perleceh, biarlah.....


Dan, tahun ni aku diberi mandat baru dalam "core business" untuk ajar budak-budak junior; Tahun 3 & 4. Agak mencabar sebab berurusan dengan budak yang belum sempurna sel-sel otaknya yang berhubung.

Saya cuba terapkan nilai "tegas tapi sayang" supaya mereka ambil serius apa yang ingin saya sampaikan. Saya tau tak mudah. Dan saya pasti akan terus mencuba.

Dan pastinya ini satu kejutan baru. Budaya biasa saya dikejutkan dengan budaya baru. Bukan tak pernah ajar murid lebih kecil dari ni, cuma dah lama tinggal.

Amanat lebih mencabar bila kita cuba untuk membina asas dalam subjek diajar. Bagi saya asas sangat penting. Kerana bila asas kukuh, bangunan tinggi yang terbina semasa kemuncaknya; Tahun 6 nanti pasti tak pincang, gah berdiri megah dan bersedia untuk cabaran lebih baik.

Dari KBSR ke KSSR, saya janji akan terus berusaha. Sebab selama ni saya terlalu inginkan pengalaman, dan Dia tunaikan. Insha Allah. Tunai tetap saya tunaikan....

Untuk Contest@BH ni, Contest #3 yang masih berlangsung. 
Hadiahnya pun lumayannnn!!!

Masih ada masa sehingga 23 Januari.
Klik link di bawah:
http://banihassim.blogspot.com/2015/01/contest-3-trip-sabah-betul-ke-bohong.html
 

Contest #1 dan Contest#2 akan saya adili seadilnya dan akan umumkan pemenang...harap bersabar ya.
Sebelum berundur, doakan saya terus kuat dalam bidang ni dan dikurniakan kesihatan yang sangat baik. InshaAllah.....

16 Superb Comments!:

  1. semoga ckgi sentiasa diberi kesihtan yg kukuh ya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ahakss..kesiahatan yg kukuh katanya

      Delete
    2. typo la tu sis...dh betulkan kt bwh ni dh...hahaha

      Delete
  2. maaf..silap tulis... semoga cikgu sentiasa diberi kesihatan yang baik ya...

    ReplyDelete
  3. Assalam cikgu..heheehehe.. Iyala..lupa pulak nak join contest..

    ReplyDelete
  4. Semaga segala perancangan berjalan lancar dan dipermudahkan di tahun 2015 ini... aamiin.

    ReplyDelete
  5. mmg besar tugas seorang guru itu sbb sampai mati pun org akan panggil 'cikgu'...so harungilah ia dgn penuh tabah dan sabar ye dalam mendidik bangsa

    ReplyDelete
  6. bulan lepas saya ada trjumpa ckgu bm saya merangkap guru kelas saya masa darjah 3 lagi... masih kenai lagi saya.n ingat nama saya lagi... terasa bangga sekejap hehehhe..padahal dulu saya ni pendiam ja dlm class.. mgkin kebetulan abg ckgu saya tu berkawan dgn abg saua... tu kenal...

    ReplyDelete
  7. bulan lepas saya ada trjumpa ckgu bm saya merangkap guru kelas saya masa darjah 3 lagi... masih kenai lagi saya.n ingat nama saya lagi... terasa bangga sekejap hehehhe..padahal dulu saya ni pendiam ja dlm class.. mgkin kebetulan abg ckgu saya tu berkawan dgn abg saua... tu kenal...

    ReplyDelete
    Replies
    1. amboi..dahsyat tau...sekali komen 2 komen yg sama hee


      abg saua? saya ke sauna hikss

      Delete
    2. bukan la... kt kg line slow..tu jd cm ni... bukan sengaja...dh byk blog daya komen jd cm tu..huhu

      saya la tu..typo...
      nmpk aja sis ni... hehehehhe

      Delete
    3. bukan la... kt kg line slow..tu jd cm ni... bukan sengaja...dh byk blog daya komen jd cm tu..huhu

      saya la tu..typo...
      nmpk aja sis ni... hehehehhe

      Delete
    4. ehehe..sorry ZF kalau selalu nyakat ko..baru ujud kemesraan..x gitew heee

      Delete
  8. Kerja cikgu ni ada cabarannya yang tersendiri. Setengah orang tak nak faham beban tugas setiap kerjaya ni tak sama. Cikgu punya beban ni banyak yang terpaksa jadi multitasking. Stress jugak kalau difikirkan balik.

    ReplyDelete

Terima kasih atas kunjungan

Tinggalkan komen?

 

KRIK KRIK KRIK...

10 Terbaik !

Ads

TONE PLUS

 photo BANNERCONTESTSMALL.png