Special Entry :Biskut Kacang Mazola

Entry pasal resepi...Mungkin ade yang berbisik dalam hati..:mNgumpat:

:mKening:Apela CikguBH ni...Buang tebiat ke buat entry pasal resepi ni...Dier ni ok ke??


atau...

Ape kes orang laki buat entri pasal masak2 ni??? Ade ke lelaki tulin dan macho buat entry pasal melantak tak ingat dunia makan atau resepi ni dan berkongsi bersama2 dengan kaum2 ibu sedunia...:mNo:


hehe...Itu telahan aku je...Tatau la dorg nk pikir ape...Saje nak abiskan mase menanti weekend esok dan lusa...Kalau tak banyak, sikit pun jadilah memberi faedah kepada mereka yang teringin nak buat kuih ni sempena Aidilfitri yang semakin mengintai kita...
Ape salahnye berkongsi sesama kite kan??? Sharing Is Caring.

Aku buat entry adalah tribute untuk Cikgu Zue yang jauh di perantauan :mSad: dan jugak Adry yang teringin mencube2 membuat kuih rayenye sendiri tahun nih...:mJahat:
Jadi harapnya boleh la membantu ye???


[Cakap stail bibir bawah terjuih sikit (ja-at la aku nih) cam Chef Wan]
Ok laa...Puan2...Hari ni Wan nak masak shatu hidangan yang ishtimewa yang bulihla Puan2 hidangkan pada tetamu yang datang ke rumah mase ari raye nanti...
Hari raye pun dah nak dekat ni Che Jah, Senah...
Ko dah buat ke kuih raye nak tunjuk kat tetamu yang dok menyibuk datang umah ko...
Bla...bla...bla....

Baiklah Puan2 sekarang Wan nak tunjukkan bahan2 yang diperlukan untuk buat Kuih Mazola Kak Tun... kenapa Kak Tun...Sebab Kak Tun adelah founder yang menjumpai resepi untuk kuih yang cukup mudah untuk disediakan ni...
Bla...bla...bla....


:mPanas: Oklaa...Letih lak jadik Chef Wan nih...Jadi diri sendiri lagi bagus laa...Ampun je Chef Wan...Kite gurau2 bulan pose ni..

So, jgn ingat senang jadi org yang berkebolehan berceloteh sambil memasak nih..
Selalunya chef yang bukan chef selebriti yang macam Chef Wan ni pastinya akan jadi seperti "kayu" yang memegang senduk dan kuali...Hampes...
Langsung tak best...
Chef Wan best...very entertaining...:mGelak:

Oklaa...Back to the main point...

Bahan2nya ialah :
(untuk adunan 1 kilo...klau nak lebih banyak, bahan dikaligandakan saje laa..)
  • Tepung gandum - 1 kg
  • Kacang tanah - 1 kg (digoreng tanpa minyak dan kulitnya dikupas, dan ditumbuk sederhana halus...terlalu halus pun tak shedap..)
  • Gula -3 cawan (boleh dikurangkan ikut suke manis ke idak..)
  • Esen vanilla secukup rasa (agak2 je laa...)
  • Minyak Mazola* secukup rasa (ikut nasihat pakar, 1 botol tu same dengan 1 kilo adunan)
*Minyak Mazola paling pantas aka sesuai untuk membuat biskut ni, sebab ikut kate mak aku:
Kalau pakai minyak lain, lain rasenya...Kalau pakai minyak jenama Mazola nih, akan wangi semerbak satu rumah lepas bakar tu...

Masalahnya, bajet..Sebab minyak Mazola mahal kemain lagik...Satu botol yang besar dlm sekilo tu, regenye RM 13.99...Mahal kan?? Minyak jagung tapi jenama lain cam Daisy etc. maybe lebih murah...
Jadi, tepuk poket, tengoklah kembung tak kembung poket tu...Huhu.. :mThinking:

[Cakap stail Chef Wan]
Terpulang la Puan2 semua...Ape salahnya Che Jah kalau kite berhabis setahun sekali.. Kalau beli baju raye tu sanggup beriban2 beli baju angkasawan la, baju sheila rusly laa...Bla..bla...Bla....


Methodology aka cara2 membuatnya:
  • Gaulkan tepung gandum, gula, kacang tanah hingga serata.
  • Masukkan esen vanila ke dalam adunan.
  • Kemudian tuangkan minyak jagung Mazola sedikit demi sedikit sehingga adunan tidak melekat ditangan.
  • Kemudian terapkan adunan tadi mengikut bentuk acuan yg anda suka.
  • Sapukan telur merah diatas biskut supaya ia kelihatan berkilat.
  • Masukkan dalam ketuhar bersuhu 180 atau bakar sehingga kekuningan.
  • Methodology aka cara2 membuatnya. :
Selamat Mencuba......Dan Selamat Beramal....



17 Superb Comments!:

  1. x per la guna y mahal.. nak jamu orang kan... biar sedap.. tu petua mak aku...

    ReplyDelete
  2. Erm..
    Cikgu pernah turut serta ker buat biskut ni or sekadar pemerhati..hehe

    ReplyDelete
  3. zonaku
    ye la tu, same cam petua mak aku...
    kalau nk bgi org, bgi yang elok je...
    brg yg mahal akan mmberikan kualiti yang baik... :)
    Ainsya
    Of course la jadik sous chef mase tuh...
    sambil tlg smbil rase.. :P

    ReplyDelete
  4. tgh dok byngkn upacara membuatnya ala2 chef wan, pastu ckp jawa... hehehe...

    nk cilok dr gmbr sini satu yer!

    ReplyDelete
  5. kuInaJentayutiara
    Huhu...susah kut nak byangkan...
    hehe...

    amik la kak...takde hal... :)

    ReplyDelete
  6. Wahhh, jadik Chef Wan gittew. Hikhik ;P Dah tulis dah resepi nih. Balik kampung nanti, nak try buat :D

    ReplyDelete
  7. Ape nak buat jang..udah nya kawan2 blogger ko mak² orang...layan je la...sok² buat entri jual karpet ke..gelang mas intan berlian pula ye...

    ReplyDelete
  8. Puteri Ezza
    Huhu...ye-ye je nyalin cikgu...
    jgn tersesat sudah la...sbb belajar dr org yg tak bertauliah..heheh..

    Kujie
    Hiks..
    pasni saye buat bisnes lain lak...
    yg sesuai la dgn target customer... :D

    ReplyDelete
  9. cikgu tulis resepi nih.. esok2 dah kahwin, jangan simpan aje resepi tu ye cikgu.. rajin2 lah kedapur buat kuih mazola tuuuu... baru lah sedap cam Pn Hamsatun buat ;)

    kat sini SR13.99 utk 2 kilo mazola!!! hehehehhh..

    ReplyDelete
  10. Neeza Shahril
    huhu...
    saye mmg nk carik calon yg suke masak...
    same ngn saye...saye suke gak masak, cume kadang2 tu malas je...

    saye masak tiptop..Ces, puji diri sendiri..
    Jadi nk carik wife yg lebih pandai masak dr saye..

    err...akak btul2 ke bergurau pasal rege mazola tu??

    ReplyDelete
  11. t.kasih cikgu. memang nak buat kuih mazola tu nanti. harapnye jadi. hhehe...cuma tak tahula, kat uk ni ada tak minyak jenama Mazola...nak pi cek kat kedai jap ni...

    ReplyDelete
  12. Terima kasih bebanyak bab bagi resepi ni... anyway, Saya doakan semoga mak awak cepat sembuh agar ble bersama-sama menyambut hari raya... kim salam saya ek...

    Adry @ http://www.adrysabry.com

    ReplyDelete
  13. CikguZue
    rase ade kak, sebab minyak mazola tu international...
    cari, musti ade...

    cikgu jawe
    terima kasih CJ..
    InsyaAllah...

    Adry
    aku pun mintak dr mak aku resepi nih...
    terimakasih atas doa utk mak aku... :)
    Mudah-mudahan...

    ReplyDelete
  14. semoga mak awak cepat sembuh.

    ReplyDelete
  15. salam hazren... byk² doakan semoga mama ko cepat sembuh. waktu² mcm ni mak kita sgt perlukan sokongan kuarga dan anak². ni juga masa dan kesempatan utk kita balas semua apa yang mak kita dah bagi.... aku doakan mak ko cepat sembuh dan dpt sambut raya sesama dgn kuarga... amin..

    ReplyDelete

Terima kasih atas kunjungan

Tinggalkan komen?

 

KRIK KRIK KRIK...

10 Terbaik !

Ads

TONE PLUS

 photo BANNERCONTESTSMALL.png