Mencari Malam Al-Qadar...

:bofu_10:Email ini adalah kiriman Pak Uda aku. Jadi aku rase bende ni eloklah dikongsi2 sebab bende baik...


****************************************************


Pesan junjungan besar Nabi Muhammad SAW (selawat dan salam ke atas Baginda):
Adalah malam qadar berlaku pada satu malam daripada 10 malam terakhir (hari ganjil) bulan Ramadhan.


:bofu_48:Petua oleh Imam Al-Ghazali dan lain-lain ulama’ untuk cari mencari malam Lailatul Qadar

Jika awal ramadhan jatuh pada hari:-
  • Isnin - malam qadar dijangka berlaku pada malam 21 Ramadhan
  • Rabu atau Ahad - malam qadar dijangka berlaku pada malam 29 Ramadhan;
  • Selasa atau Jumaat – malam qadar dijangka berlaku pada malam 27 Ramadhan
  • Khamis - malam qadar dijangka berlaku pada malam 25 Ramadhan;
  • Sabtu - malam qadar dijangka berlaku pada malam 23 Ramadhan
Kata Sheikh Abu Hassan bahawa mula dia baligh, dia sentiasa dapat menghidupkan lailatul qadar pada malam yang tepat mengikut petua di atas.

Berdasar petua di atas, InsyaAllah malam qadar jatuh pada malam ke 21 Ramadhan bersamaan dengan malam selepas siang 20 hb September 2008 atau Sabtu malam Ahad :bofu_01:

Walau bagaimanapun, janganlah ibadat pada malam ini sahaja, carilah malam qadar pada malam-malam ganjil yang lain juga!!!!

Tanda malam Qadar ialah :
  • malam itu tenang, tidak dingin dan tidak panas;
  • siangnya cahaya matahari warnanya pucat;
  • pada malam itu malaikat Jibril akan menyalami orang yang beribadat pada malam itu dan tandanya ialah kita tiba-tiba rasa sangat sayu dan kemudiannya menangis teresak-esak secara tiba-tiba.

Marilah kita beramai-ramai memeriahkan suasana 10 malam terakhir Ramadhan dengan beribadat kepada Allah swt dengan ikhlas dan penuh keimanan, mudah-mudahan kita dapat kurniaan Allah yang kelebihannya pahalanya melebihi - 1000 bulan atau 83 tahun umur kita.


****************************************************
p/s: Pakcik rase, malam tadi adalah malam Al-Qadar....Sebab pagi ni memang matahari memancar sinaran yang sirna...Hening dan damai pagi ni...
Banyakkah amalan malam tadi?? Atau masa anda dihabiskan dengan membuta di atas tilam nan empuk??:bofu_48:

ITU SEMUA RAHSIA ALLAH...WALLAHUALAM.
Tepuk dada tanya Aiman Iman...

:bofu_33: Dan...Terima Kasih kepada rakan2 blogger semua kerana mendoakan kesihatan ibu saya....Tuhan sahaja yang mampu membalas kebaikan anda semua...

13 Superb Comments!:

  1. masih ada 9 hari dlm ramadhan....rasenya belum lmbat ye aku nak ucapkan selamat berpuasa..:-)

    "beruntunglah mereka yang menemukan lailatulqadar..."
    aku ada terdengar tazkirah sebelum solat jumaat kemarin masa tu aku tgh jalan lalu depan masjid nak balik umah... "dapat atau tak dpt lailatulqadar bukan urusan kita... itu urusan yang memberi...yang menajdi urusan kita ialah kita perlu berusaha utk mendapatkannya..."
    mcm tu la lebih kurang ckp pak imam tu...

    ReplyDelete
  2. kapallayar
    betul2...betul fadz...
    aku setuju... :)

    ReplyDelete
  3. susah gak nak kejar mlm nih.. kena konsisten selalu.. tp kalu mmg dah selalu istiqamah beramal mlm2.. mmg xder masalah... kdg2 rasa nyesal sbb masa mlm tu kita malas nak wat.. pastu esoknya nampak cuaca mcm dlm tanda2 mlm td mlm lailatul qadar.. sayang.. sayang..

    ReplyDelete
  4. smaelz83
    btui la tu...
    even dlm bulan ni xde setan, tp setan dlm diri ni yg buat kite malas...
    sayang...
    entah tahun depan jumpe lagi ke tak malam tu..

    ★cikin★
    Amiin...
    Thanks cikin..

    ReplyDelete
  5. salam..moga bondanya cepat sembuh...tak lama lagi nak menyambut raya..moga kita sentiasa bergembira dan bersyukur kpdnya

    ReplyDelete
  6. arsaili
    Harapan saya gitulah bro...
    Tapi kalau sembuh, tapi lambat asalkan tak jadi parah saya bersyukur..
    harapnya sembuh sepenuhnya...
    Amiin...
    KNizam
    Terimakasih, semoga dimakbulkanNya..

    ReplyDelete
  7. Salam hormat;

    InsyaAllah,
    semoga ibu saudara akan cepat sembuh dan diberikan hidayahNya di bulan Ramadhan yang mulia ini. Apa yg paling penting sekali saya mengharapkan agar saudara jangan sekali-kali lupakan Allah dan lupakan Ibu saudara setiap detik, Kerana Zath kaseh sayang As-maul Husna yang selembut-lembut kaseh dari Allah itu ada pada Ibu saudara. Ruh' saudara dihidupkan melalui rahim Ibu saudara oleh kekuatan Yang Maha Esa. "Illahi, anta maksudi waridloka matlubi". Yang terbaik itu datangnya daripada Pemilik As-Maul Husna, Allah Yang Maha Besar, Yang tidak baik itu datang nya dari diri saya sendiri.
    Carilah kaseh sayang sejati itu. :)

    ReplyDelete
  8. semoga ibu cikgu segera sembuh.. amin..

    ReplyDelete
  9. Malam tadi panas sangat.. tiba2 hujan turun kat sini bro..

    terima kasih berkongsi ilmu..

    ReplyDelete
  10. Terimakasih cikgu berkongsi dgn kami. Semlm petang hujan selebat². Angin kuat....selepas hujan berhenti..dari balik² bukit masih ada sinar mentari..walau ketika itu hampir 5.30 petang..masih ada gerimis tersisa.

    Moga ibu cikgu dilindungi Allah selalu.

    ReplyDelete
  11. zul rahmanterima kasih kerana memberi nasihat berguna tadi...
    lepas mak saye sakit ni, mcm2 bermain dlm kepala...
    Harapnya semua mimpi buruk tu tak berlaku..
    Mudah-mudahan..

    μάγά
    Aamiin...


    Kasawari
    Same-same....bende baik ape slhnye kongsi...

    Kujie
    same-same kakjie...
    sini dari pagi smpai ke malam sejuk je...
    ujan sekejap2...
    tp malam best, sejuk je...

    ReplyDelete

Terima kasih atas kunjungan

Tinggalkan komen?

 

KRIK KRIK KRIK...

10 Terbaik !

Ads

TONE PLUS

 photo BANNERCONTESTSMALL.png