Kenduri Cukur Jambul Nabil Waie...

Yesterday, my Abah and Mama and I went to Felda Tersang, Raub, Pahang for attending a feast of Cukur Jambul for our beloved Nabil Waie...
Actually he's quite old (8 Months) to have that Cukur Jambul as he should shave his original hair earlier but for certain financial obstacle, it's held a bit late...But, it's ok than nothing rite??

Below are some of his action...
Budak² mase tgh² nak naik memang ligat laaa...
Takmo duk diam langsung....
Panas sikit melalak...Asyik nak diulit jer...
Whatever it is, his cuteness made him to be soooo pampered by people around him..Lucky him..


Such a mengader²....takmo duk diam and playing around jer...
"Kene bawak Nabil jalan²...Kalau tak Nabil nanges....Jom la atuk jalan²..."



Some of rituals were practiced such as tepung tawar, cutting some of the hair, feed some sugar inside his mouth, feed him wif raisins and used the ring & coin and circling around his mouth...
Errr...Actually I dunno what is that means....adela tu maksudnye...


During the cukur jambul....
Posted by Picasa

2 Superb Comments!:

  1. owh..dah 8 bln baru cukur jambul ye..dah besar..selalunya kakjie buat dlm minggu pertama..mak kata hari ke 7. so masa tu la bagi dia makan kurma..tp bukanlah sebiji tu...mau tercekik . cubit sikit...je..dan bagi dia minum air zamzam.

    Kakjie ikut tradisi jawa ( kakjie menantu jawa) derang akan buat jenang somsom ( bubur somsom) - bubur dr tepung beras dan di makan dgn air gula melaka.

    Masa tu, baby akan di dukung oleh bapa dia/bapa saudara....pusing ikut kumpulan marhaban ( sbb yg dtg kenduri doa selamat tu lelaki) Setiap org dlm pusingan tu potong sikit la gambut..nanti bila dah selesai acara ni, mak bapa datuk nenek akan cukur botak rambut baby.

    gitulah...dr pengalaman la ye...he he he

    ReplyDelete
  2. tu la pasal..lambat sket laa..
    dah besar pun budak tu..
    Mak saye mmg suh ayah dier(abg saye) botakkan je wambut...sebab katenyer wambut dr dalam rahim tak elok...

    err....ni yg semalam punye kenduri cukur jambul ikut adat sane kot...tatau ler...

    Er...akak reti buat bubur sumsum tak??
    Sedap ek??
    makan mase tgh-tgh panas lagi sedap..
    huhu...

    ReplyDelete

Terima kasih atas kunjungan

Tinggalkan komen?

 

KRIK KRIK KRIK...

10 Terbaik !

Ads

TONE PLUS

 photo BANNERCONTESTSMALL.png