Peladang Jaya daerah Petaling Perdana, Shah Alam. :P

Ramai lagi kengkawan aku yg sudi singgah. Sudi drop comment...
Alhamdulillah...
Masih ade yang merindui.
Yang dah nak bacekan Tahlil Malam Jumaat untuk belog ni pun ade.
Nakal ya cKLah...cubet kang... :P
hahaha

Okela, hari ni terasa nak update, aktiviti semalam.
Semalam kami 3 beradik terpanggil untuk berbudi kepada tanah walaupun dipaksa-rela oleh abah...
Abah mmg seorang yang sangat suke bercucuk tanam.
Kawasan depan rumah yang sangat lapang yang dulunya khas untuk budak2 main bola, kini telah dipenuhi dengan tanaman yang sangat banyak.

Ade pokok nanas ke nenas...

Ade bunge yang shantek sekali....

Ada macam2 pokok kat sana. Dari sekecil daun pegaga, seunik pokok buah naga, sebesar pokok kelapa, sehinggalah ke secomel buah nona atau pun durian belanda.
Daun pandan?
Berlambak...kalau terasa nak tambahkan wangi dalam kari dengan dedaunan kari, petik je..banyak!

Yang ni hobi terbaru abah, tapi dah agak lama la abah buat. Siap buat ladang ternakan keli kat Rawang, tapi terpaksa diberhentikan atas sebab2 tertentu...
Dah tu, abah teruskan minat membela kat depan rumah...
Tak caya, tengok la berapa banyak kolaman keli-an dan puyu-an kat sini...

Satu...

Dua...

Tiga....

Ada satu lagi, tapi malas nk masuk sini.
Dah tu, abah berangan2 nak buat kolam ternakan ikan tilapia sendiri pulak...
Ish3....sudahnye, kami kenalah menggali lubang sedalam dekat 4 kaki dengan kaedah cukup konvensional: cangkul!
Dah la budak bandar yang mmg tak biase berkebun, sekali kena pegang cangkul...hambik!

Korek, jgn tak korek....

Hai abah! Bz membakar sampah ke??

Sempat pose untuk peminat di luar sana... :P
bersama dengan adik bongsu aku, Olien...

Ni mase mula2 korek lubang...tak berapa nk dalam lagi mase ni...
Baju putih tu; Azam aka Azroi...huhu
Ingat lagi Azam??

Actually, ini sesi kedua sebelum kerja dimulakan minggu lepas lagi. Time yang 1st tu aku tak tlg, alasan aku: aku malas kene marking paper budak...hehehe
Kali ni baru aku terbukak pintu hati nak meringankan tulang menolong...


Susah jugak berkebun, menyangkul segala bagai ni kan?? Main FV jgk yang senang...hehehe



Selepas beberapa jam, hasil kerja kuat dan mengerah keringat masam kami...
Inilah hasilnya...

Tadaaaa...!

Akan datang, abah cadang nak beautify the pond. Nak letak pagar, takut2 budak2 tersesat, terjerumus, terjatuh dalam tu...tak ke naya kan??
Kite tengok hasilnya akan datang, dan mase abah lepaskan ikan nnti...
Jumpe lagi...
Daa...

ps: i said im back...then, im back! ;-)


18 Superb Comments!:

  1. takpa..
    cikgu gunakan je skill bercucuk tanam di FV then apply je kat sini.. mesti lagi gempak..

    aa..
    azam dah sihat ek?
    alhamdulillah...

    p/s: chekgu..dpt hasil nanti, hulur2 la kat sini juge.. hehehe

    ReplyDelete
  2. Baru ler rasa berpeluh.. setakat kat FV hehe... lenguh jari je mengklik.

    ReplyDelete
  3. pegang cangkul tu setakat nak posing depan kamera ke memang betul mencangkul?hehe

    ReplyDelete
  4. NuR
    erm, insyaAllah...
    sy post nnti..hehehe

    TokNabe
    tu arr..
    tpi FV still on...
    hehehe

    n@m@n
    eh, sori sket...aku btol2 oke...
    tak main la fake pose...
    peluh meleleh kat dahi tuu...huhu

    ReplyDelete
  5. Abah buat pembakaran terbuka tu. Kalau nampak org JAS susah nanti hehehe

    psst - ikan keli tu kena masukkan kolam yg besar lagi kot. Kesian bersesak2 mcm org naik LRT pada waktu puncak ngeee

    ReplyDelete
  6. org kata berbudi pada tanah akan dapat hasil lumayan.. terus kan hehe

    ReplyDelete
  7. huiyooo.. rajin berkebun bang? eheheh kamera dah mantap. bile nak pakai dSLR tuh?

    ReplyDelete
  8. Yunus Badawi
    org JAS tak keje aritu la YB..hehe
    ikan keli tu lagi suke sesak2 la, senang nk bergesel2 nfgn org, mc dlm lrt..hahah

    zino
    huhu..insyaAllah...

    Azman Ishak
    rajin sbb sian tgk abah sorg2 wat keje...isi mase lapang ni je...
    er, DSLR?
    aku blom mmpu lagi laa man...
    nnti2 laa...

    ReplyDelete
  9. ingat peladang jaya kat FB saja..realiti pun hebat!

    tahniah! hehehe

    ReplyDelete
  10. salam..
    perghhh!! 4 kaki yer..hehe..
    naseb baik tak 7..hehe saje guraw..
    bagus,selain dpt mengeluarkan peluh dpt mengeratkn hubungan family..
    bekebun mmg best klu kena tmpt n org yg kendalikan.. papepun kerah keringat mu mmg masam.. hehe..saje guraw beb.. :p

    ReplyDelete
  11. ape guna ade anak bujang ramai2 kalau tabley tolong menyangkul kan? kan? kan?

    heheh

    ReplyDelete
  12. back la sangat!! huh.

    tu la ko.main virtual FV je.sekali kena betul2,hamek ko.keluar peluh jantan :p muahaha :p
    gigih ah ayah ko. eii kalau aku tak kuasa la menyakul bagai kan T__T koma nnt aku

    ReplyDelete
  13. Mr PenyuBiru
    guna teknik macro je...

    Kujie
    kitorg mmg rajin pon...

    bUdAk kEnTaNg
    sekali sakali memashamkan bdan...huhu

    ~mrs azmi~
    btol, btol...sekali-sekala...

    yonna
    katenye, dgn menyngkul kite boleh menyelimkan sket pinggang ke bwh...hahaha

    ReplyDelete
  14. terguda tgk abang2 dgn cangkul itu

    hihihi

    cayok cayok... nanti klu dah dpt hasil, jgn lupa jemput :D

    ReplyDelete
  15. sungguh cantik bunga spider lily

    salamm,

    ReplyDelete
  16. salam
    berbudi pada tanah...tak sia2 kan...disamping 'beriadah'...berpeluh...time memungut hasilnya tu,saat yg manis,kan...

    ReplyDelete
  17. wah bestnya lalang kat rumah saya dah panjang nak tolong tak???

    ReplyDelete

Terima kasih atas kunjungan

Tinggalkan komen?

 

KRIK KRIK KRIK...

10 Terbaik !

Ads

TONE PLUS

 photo BANNERCONTESTSMALL.png