Belum pun setahun jagung...

Salam...
Nak luahkan perasaan sikit kat sini, boleh tak?

Bukan ape, tapi kudrat aku ni dah habis dikerah.
Lembikkah aku?Erm...entah, sebab semenjak-dua-menjak nih aku selalu letih.
Rasenye macam hari2 aku puase...

Perasaan penatnya rase macam tu...
Hari2 yang aku lalui setiap hari, musti akan ade bende yang mencemaskan, buat aku terkejar2, buat aku berdebar dan macam2 lagi...

Aku cakap khusus dalam kerjaya aku skg nih laaa.
Kalau nak dikire, masuk hari ni, baru 342 hari aku bergelar pendidik nih.
Nah, tak sampai pun setahun, tapi bebannya macam dah cukup lame...

Bende ni macam makan dalam laa...
Aku risao kalau2 aku jadi tua sebelum waktunya.

Keje yang aku kene buat, aku buat dan aku cuba bagi yang terbaik.
Bukan bermaksud aku nak mengeluh, tapi tugas mengajar tu dah lebih dari sepatutnya...

Tak payah lah aku nak explain kat sini, tapi dalam sesetengah kerja atau beban aku, aku tanggung sendiri. Aku simpan, aku telan...
Takpe laaa...

Sebab aku berpegang pada prinsip,

Bukan senang nak jadi senang, bukan susah nak jadi susah...
kan?


Ape2 pun, aku kena dan mesti tempuh jugak, selagi aku masih bernafas sebagai seorang cikgu.
Jatuh bangun, kejayaan dan kegagalan dalam menjadi "SESEORANG" bukan perkara mudah.
Bukan enteng...

Segala macam kerja yang aku buat, kalau boleh janganlah disalah anggap, didouble-meaning-kan atau ape2 je laa...
Kalau aku berdiam diri, kalau aku bermuram durja, hatta bermuka naj*s sekali pun, atau aku bersuka-ria...tolonglah anggap aku bermasalah ketika itu.
Hidup mane yang tak ade masalah kan?

Kalau perlu dipuji, berilah seikhlasnya...
Kalau layak dikeji, hamburlah semahunya...

Takpe laaa...
Aku pun orang biasa...

Sikit berite tentang Azam. Azam dah discas!
Itu jea...
Lebih2 nanti aku cerite yea...
Aku capek lagi nih....



24 Superb Comments!:

  1. setiap kerjaya cabarannya berbeza...
    & sentiasa ingat....
    "kerja itu juga ibadah"

    ReplyDelete
  2. yes, ko nih hyopertension kot
    p bercuti k...p relax2
    nyamankan minda
    takpun kawin je la, ada orang berkongsi masalah/suka /duka

    hehehhe baru 342 hari beb...tenaga tuh nak guna sampai 30 tahun lagi ..

    fakta : do u know? profesion yang paling banyak mengalami tekanan perasaan ialah cikgu..

    cool ok?

    p/s : aku dah ngajar 7 tahun ..ada lagi 30 tahun...agagaggaa (takde orang kisah pun takpe la)

    ReplyDelete
  3. Cikgu...
    Tangani stress dengan sebaik2nya cikgu....
    Baru2 ni kami didedahkan dengan data dari Hospital Bahagia....(dalam satu slot LADAP)...jumlah cikgu yang 'mental disoder'sudah meningkat.......

    Harap terus tabah....hingga dapat gelaran Guru Superb yang kau idamkan tu...

    Mungkin kejadian yang menimpa Azam serba sedikit membuat kau lebih penat....maklumlah, kemalangan menimpa orang tersayang....bukan senang menghadapi dugaan u....

    ReplyDelete
  4. salam...sebab tu org kata belajar lagi seronok dari bekerja..tapi apa pun, manage la kerjaya dan kena la tau berkata tidak...org yg di awal kerjaya ni selalu dibuli...dengan alasan mereka ni baru lagi...nanti dh lama sikit, dia org ni bujang, tade byk komitmen, nanti dah kawin, mereka ni tade anak lagi, nanti dah ada anak, anak tak sekolah lagi..etc
    Cuba lihat borang penilaian..apa yg perlu dan diperlukan..buat kerja berpada2..kalau dh byk sgt, sound la kat boss...kena firm!

    ReplyDelete
  5. kita bekerja dalam satu pasukan..
    kalau dah terlalu banyak, passkan pada orang lain..
    pentadbir memang akan memberi tugas kepada orang yang 'boleh buat kerja', sbb tu dalam satu organisasi sekolah, ada guru yang bertimbun-timbun kerjanya tanpa tercatat jawatannya, tetapi ada juga guru yang tak ada kerja walau pun senarai tugas didalam buku pengurusan bersusun-susun..
    so..pandai-pandailah berkongsi kerja, jangan sampai terlalu stress...

    ReplyDelete
  6. huhuuhuuuuu.....
    tangani stress dengan baik yer..... anda mempunyai tgjwb besar mendidik pemimpin ms depan...

    berat bebanan itu!

    ReplyDelete
  7. kuIna LadyInRed
    insyaAllah...saya akan cube bertahan dan bangkit...

    penyapubaru
    fakta tu btol...nurse pon same gak...
    nak pi bercuti belom sampai masenye...
    takpe laa...next time...

    xiiinam
    tu arr kak, saya cube mentenkan...
    bukan senang kan kak?
    bende yg jadi dalam hidup saya sikit sebanyak bagi kesan...

    arsaili
    erm, bro...
    saya dah curahkan segalanya...
    nasib saya still single, kalau dha kawen, lagilah susah....
    harap segalanya berbaloi laa..

    cikgu_math
    terima kasih atas nasihat...
    betol jugak tu, kdg2 org tak nmpk org tu yg masalah...

    zonaku
    berat, tapi kene pikul..
    insyaAllah...

    ReplyDelete
  8. Saya pun dah hampir 7 tahun dalam dunia pendidikan..Walaupun boleh dianggap baru, namun sesekali dah mampu menunjukkan taring..Kadang2 pihak sekolah kalau dah nampak seorang tu rajin, n boleh buat keje, maka orang itulah yang akan slalu jadi mangsa..Apapun, kadang2 kalau benda2 yang tak der sangkut paut ngan kita, kadang2 kena berani guna perkataan 'TIDAK, ITU BUKAN KERJA SAYAT"

    ReplyDelete
  9. imanshah
    erm...saya pun tgh tunggu mase nak tunjuk taring...
    tapi saya pendamkan dulu, sebab perjalanan saya baru bermula...
    BTW, terima kasih atas nasihat.. :)

    ReplyDelete
  10. Cikgu,

    isteri saya pun cikgu. Fenomena naik turun mood/darah/psycho sering berlaku. Saya tolong dia dgn ringankan bebanan otaknya, sering kongsi ilmu. So, jika ada calon, cepat2 pasang ikatan, adalah org nak senbang superbes.

    Lagisatu cikgu kerja mulia, jika ikhlas, redha dgn tugas, setiap hari dapat ganjaran pahala lipat ganda.

    ReplyDelete
  11. cikgu ibarat lilin yang membakar diri..

    selamat menempuh hari2 sebagai seorang guru dgn penuh tabah chekguBH.

    ReplyDelete
  12. aku nak cakap satu je;

    dibelakang kejayaan lelaki, ada seorang perempuan..

    err... hik hik hik.. sendiri mau ingat la ya :D

    ReplyDelete
  13. Apapun aku teringat kat satu artikel ko dulu...

    "JIKA INILAH JALAN YANG KAU PILIH...MAKA BERBAKTILAH"

    perghhh...cukup keramat ayat tu...semangat untuk berbakti kpd anak bangsa naik 150%!!!!!

    ReplyDelete
  14. AyKay
    erm...dalam pesanan aykay tu...
    tenkiu...

    fiezabaiduri
    insyaAllah..
    saya akan tempuhi dgn tabah...

    ku tak sempurna
    erm...aku ade chance ke nih???
    huhu

    fauzi
    erm, aku masih bersemangat, cume dilunturkan sementara dgn ujian cenggini...
    apepun, aku akan usaha lagi...

    ReplyDelete
  15. salammm chekgu yg encem ittewww.. ehehe

    ReplyDelete
  16. en_me
    salam en_me ittew...
    encem ke aku??
    huhu

    ReplyDelete
  17. sedih pulak baca entry ni..ape2 pun.byk2 sabar, sbb, saya setuju dgn ayat bukan sennag nak senang. jadi kita kene susah sikit ntuk senang nanti.nanti??entah, kita tak tahu bila.

    ingat, hidup ni adil, cuma kita, manusia yang tidak menggunakan kehidupan dengan adil.banyak2 sabar sbb tugas sbgai pendidik sgt mulia!!

    salam ziarah~

    ReplyDelete
  18. chentatiku
    sekadar luahan perasaan...
    aku nak luah kat org, nnti org jelak pulak nk dgr..
    kalau kat sini, mereka yg bace je mungkin terbace je yg dgr...

    ape2pun, aku akan terus bersabar...

    ReplyDelete
  19. cikgu BaniHassim.
    kakak adalah cikgu yang dahhampir ke penghujung hayat...
    apa yang boleh kakak cakapkan...
    tak rugi kalau kita ikhlas mendidik...
    pulangan ya akan datang tanpa kite ketahu dari sudut mane...kalau tak dalam bentuk wang...akan terima dalam bentuk yang berbeza...
    teruskan berbakti seikhlasnye...

    ReplyDelete
  20. kalau ditolak ketepi tugas2 yg mcm2 ni..mengajar ni sgt seronok..kepuasan yg kita dpt bila bdk phm dan berkata 'oooooo' selepas suatu penerangan kita tidak dpt digambarkan..cuma tugas2 yg kdg2 ntah ape2 tu buat kerja kita jd xseronok..dicampur dgn perangai bdk2 dan mak bapak budak lagi..aku pon baru jgk...semoga berjaya...

    ReplyDelete
  21. yup...mmg letih jd cikgu ni kn? kite pn x snggup jd cikgu..ngan keadaan ank2 skrg yg kdg2 2 sgt la sengal..ngan beban tugasnye lg..

    kite nasihatkn cikgu bunny mkn la collagen ke jamu ke..pkai la krim anti kedutan..sbb tkut cikgu bunny akn jd tue sblum waktunye kikiki:p

    ape2 pn..kite suspek la kat cikgu2 sume chaiyok2!!

    ReplyDelete
  22. hazeleyed
    ye la cikgu..saya akan cube seikhlasnya...
    insyaallah...

    n@m@n
    kite serupa la yea??

    aisha
    salam aisha...
    masih mencari kerja kan??
    takmo try ke??

    ReplyDelete
  23. jop g dive,chegu..
    bg relax cket pale tuh..
    g oliday dlm2 stress neh mmg tbaek ooo...
    mari..mari..perhentian is calling now...lalallal...(^^)

    ReplyDelete
  24. chaKKK-eee
    erm...pi dive??
    gile...tgh byk keje ni dowh...
    mati aku kalau pi escape skg nih, kang balik alih2 kene buat byk keje lagi...
    huhu

    ReplyDelete

Terima kasih atas kunjungan

Tinggalkan komen?

 

KRIK KRIK KRIK...

10 Terbaik !

Ads

TONE PLUS

 photo BANNERCONTESTSMALL.png