Dialah Professorku, Dialah Ibuku...

image source : kambingdombret

Sempena Hari Ibu (actually, everyday must be a Hari Ibu)....
aku publishkan article nih...
thru my email...kite berkongsi, boleh kan?

*******************************************************************************
Cerita 1:

Orang kata aku lahir dari perut mak.. (bukan org kata...memang betul)

Bila dahaga, yang susukan aku....mak
Bila lapar, yang suapkan aku.....mak
Bila keseorangan, yang sentiasa di sampingku.. ..mak
Kata mak, perkataan pertama yang aku sebut....Mak

Bila bangun tidur, aku cari....mak
Bila nangis, orang pertama yang datang ....mak
Bila nak bermanja, aku dekati....mak
Bila nak bergesel, aku duduk sebelah....mak
Bila sedih, yang boleh memujukku hanya.....mak
Bila nakal, yang memarahi aku....mak
Bila merajuk, yang memujukku cuma....mak
Bila melakukan kesalahan, yang paling cepat marah....mak
Bila takut, yang tenangkan aku....mak
Bila nak peluk, yang aku suka peluk....mak

Aku selalu teringatkan ....mak
Bila sedih, aku mesti telefon....mak
Bila seronok, orang pertama aku nak beritahu.....mak
Bila bengang.. aku suka luah pada..mak
Bila takut, aku selalu panggil... "mmaaakkkk! "

Bila sakit, orang paling risau adalah....mak
Bila nak exam, orang paling sibuk juga....mak
Bila buat hal, yang marah aku dulu....mak
Bila ada masalah, yang paling risau.... mak

Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni.. mak
Yang selalu masak makanan kegemaranku....mak
kalau balik ke kampung, yang selalu bekalkan ulam & lauk pauk.....mak
Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku....mak
Yang selalu berleter kat aku...mak
Yang selalu puji aku....mak
Yang selalu nasihat aku....mak
Bila nak kahwin..Orang pertama aku tunjuk dan rujuk.....mak

Aku ada pasangan hidup sendiri....

Bila seronok, aku cari.....pasanganku
Bila sedih, aku cari....mak

Bila berjaya, aku ceritakan pada....pasanganku
Bila gagal, aku ceritakan pada....mak

Bila bahagia, aku peluk erat....pasanganku
Bila berduka, aku peluk erat....emakku

Bila nak bercuti, aku bawa....pasanganku
Bila sibuk, aku hantar anak ke rumah....mak

Bila sambut valentine.. Aku bagi hadiah pada pasanganku
Bila sambut hari ibu...aku cuma dapat ucapkan “Selamat Hari Ibu”

Selalu.. aku ingat pasanganku
Selalu.. mak ingat kat aku

Bila-bila... aku akan telefon pasanganku
Entah bila... aku nak telefon mak

Selalu...aku belikan hadiah untuk pasanganku
Entah bila... aku nak belikan hadiah untuk emak

Renungkan:

"Kalau kau sudah habis belajar dan bekerja... bolehkah kau kirim wang untuk mak?
mak bukan nak banyak... lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah".

Berderai air mata jika kita mendengarnya........

Tapi kalau mak sudah tiada..........

MAKKKKK...RINDU MAK.... RINDU SANGAT....

Cerita 2:

Berapa ramai yang sanggup menyuapkan ibunya....
berapa ramai yang sanggup mencuci muntah ibunya.....
berapa ramai yang sanggup mengantikan lampin ibunya......
berapa ramai yang sanggup membersihkan najis ibunya........
berapa ramai yang sanggup membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya....
berapa ramai yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya.....

dan akhir sekali berapa ramai yang sembahyang JENAZAH ibunya......

Seorang anak mendapatkan ibunya yang sedang sibuk menyediakan makan malam di dapur lalu menghulurkan sekeping kertas yang bertulis sesuatu. Si ibu segera mengesatkan tangan di apron menyambut kertas yang dihulurkan oleh si anak lalu membacanya.

Kos upah membantu ibu:
1) Tolong pergi kedai : RM4.00
2) Tolong jaga adik : RM4.00
3) Tolong buang sampah : RM1.00
4) Tolong kemas bilik : RM2.00
5) Tolong siram bunga : RM3.00
6) Tolong sapu sampah : RM3.00
Jumlah : RM17.00


Selesai membaca, si ibu tersenyum memandang si anak sambil sesuatu berlegar-legar si mindanya. Si ibu mencapai sebatang pen dan menulis sesuatu di belakang kertas yang sama.

1) Kos mengandungkanmu selama 9 bulan - PERCUMA
2) Kos berjaga malam kerana menjagamu - PERCUMA
3) Kos air mata yang menitis keranamu - PERCUMA
4) Kos kerunsingan kerana bimbangkanmu - PERCUMA
5) Kos menyediakan makan minum, pakaian, dan keperluanmu -PERCUMA
Jumlah Keseluruhan Nilai Kasihku - PERCUMA


Air mata si anak berlinang setelah membaca apa yang dituliskan oleh siibu. Si anak menatap wajah ibu, memeluknya dan berkata,

"Saya Sayangkan Ibu".


Kemudian si anak mengambil pen dan menulis "Telah Dibayar" pada mukasurat yang sama ditulisnya.

*******************************************************************************
KASIH IBU SEPANJANG HAYAT. KASIH MEREKA TIADA TARANYA.
HARGAI DAN INGATI MEREKA.
DAMBAKAN MEREKA SEBAGAIMANA MEREKA MENDAMBAKAN DAN MENGHAMBAKAN KHIDMATNYA KEPADA KITA.
:(

Ya Allah, kau kasihilah Ibu dan Bapaku sebagaimana mereka mengasihiku sewaktu usia kecilku.
Amin....

29 Superb Comments!:

  1. Kasihnya ibu
    Membawa ke syurga
    Kasihnya saudara
    Masa berada

    ReplyDelete
  2. huhuhuhuhu..

    bila Ibu sakit, baru rasa betapa besarnya pengorbanan Ibu selama ini..

    huhuhuhuhu... nasib duk ngan Ibu... boleh tgk setiap hari...




    pssstt... nanti kirim salam dgn Ibu ya... ayah sekali... hik hik hik

    ReplyDelete
  3. Faris Ibrahim
    ko pi balik kpg skg!
    jumpela mak ko..

    AZANI
    btol3...

    ReplyDelete
  4. ku tak sempurna
    kem salam, nk cakap ape??
    huhu

    ReplyDelete
  5. syahdu ooooo...kasih ibu tiada terbatas, jasa ibu tiada terbalas.

    ReplyDelete
  6. buatkan aku homesick jeeeeeeee... huhuhu...

    ReplyDelete
  7. aduhai...syukur saya dekat ngan mak sekarang...

    cikgu oh cikgu

    ReplyDelete
  8. maakkk..

    mak slalu bebel kalo tak mkn pagi.. bkn utk sape, utk kite juga

    ReplyDelete
  9. huuu...semoga kita semua menghargai ibu.. :D

    ReplyDelete
  10. hargailah ibu bapa anda sementara mereka masih lagi hidup...
    tapi betullah ape org kata..sejauh mana kita balas dan jaga org tua kita, kita takkan dapat menjaga mereka sepertimana mereka jaga kita diwaktu kecil hingga lah sekarang...

    ReplyDelete
  11. ko nie suke bt aku meleleh di kala malam hari...
    sedeyyy wei, mak bagi kite sume percuma tetibe suh p kedai minta upah plak....

    aku sayang mak akuuuuu..

    ReplyDelete
  12. bjorx
    buat ibu2 kite...

    kuIna LadyInRed
    besar pengorbanan mereka...

    Jard The Great
    huhu...mmg itula tujuan aku...hehe

    SRISUFI
    aku pon dok ngn mak aku gak...

    NuR
    aku pun selalu gak kene bebel...

    ~Cinta Cukulet~
    merekalah permata hati kita...

    mademoiselle azieshakespeare
    erm...bestla gitu...

    ░si lampu neon░
    btol3...

    hayad
    pi la balik kuale...jumpe mak ko..malam ni gak!

    juelee
    hehe...saje je laa...

    ReplyDelete
  13. selamat hari ibu untuk diriku sendiri...dan juga untuk semua ibu di dunia...

    ReplyDelete
  14. Alahaiii...sedih laa..iskk, iskk, iskkkk... waaaaaaaa.......

    ReplyDelete
  15. Cikgu,
    Penah tak cikgu dengar lagu 'Free of charge'. Ntah sape la penyanyi nyer...lagu lama tuh, bapak Kirana suke dengar..Kirana pun tumpang sekaki laa..

    Cantu la isi kandungan nyer. Ttg si anak nak mintak upah kat mak dia, tapi mak kata dia tak penah mintak upah atas pengorbanan yg dia dah buat selama ni...

    Sedih tau...

    ReplyDelete
  16. Ehhhh...salah le cikgu, 'No Charge'. Laaa...nasib baik sempat tanya ayah! Lagu bukan zaman kita, mane nak ingat..

    ReplyDelete
  17. Muslimahsolehah
    selamat hari ibu buat akak...

    kirana
    erm, saya try gak meng-u-tiub...
    dier lebih kepada cakap2 je ek??
    bukan lagu...
    huhu

    syahdu je lagunye...

    ReplyDelete
  18. Selamat Hari Ibu buat mereka yg dah menjadi ibu, semestinya kpd mak ak di kg.

    err..bapak yg berperanan jd ibu cmne plak ye?

    ReplyDelete
  19. ibu kite segala2nya...
    kerana dia kita berpeluang
    hidup di dunia sementara ini...

    ReplyDelete
  20. Untung ko kerana ko sekarang duduk dgn ibumu. Aku harap satu hari nanti ibumu akan duduk dgn ko setelah ko berumahtangga. Masa itu, mungkin ko akan tahu bukan senang nak menjaga hati pasangan dan hati ibu sekaligus.

    Jasa ibu tidak akan terbayar!

    ReplyDelete
  21. Cikgu,

    Teringat ibu abah di kampung..sedihnyaaa

    ReplyDelete
  22. aku..ibnmasir
    lebih kurang jea...
    semua berkorban utk kite...

    manje
    betol3...

    Yunus Badawi
    aku harap dapat jadi anak yg baik, bile mak & ayah aku dah tak seupaya dulu...
    insyaAllah...

    cik bunga
    huhu...kan dah nak balik kpg kan???

    Abahnajwa
    aloloh...jgn arr sedih2..
    ade mase balik laaa...

    ReplyDelete
  23. betul2, dulu smpi sekarang kan kalau kat kampung aku bangun-bangun mesti panggil mak dulu

    pastu tgk mak aku wat sarapan ape heheheh

    ReplyDelete
  24. haha..penyapu.. igt mkn je ek..

    mak la segalanya.. walaupun tak masuk universiti, ada ijazah sumer...tapi mak la motivator yg paling bagus! doktor n nurse yg bagus kat anak2 dia, chef yg handal sbb mak masak sumer sedap, guru kat umah, ustazah ajar mengaji.. huhu .. pendek kata apa yg mak buat mesti paling bagus.. huhu

    ReplyDelete

Terima kasih atas kunjungan

Tinggalkan komen?

 

KRIK KRIK KRIK...

10 Terbaik !

Ads

TONE PLUS

 photo BANNERCONTESTSMALL.png