*Orang lelaki pun boleh masuk dapur ape?

Actually, aku di dalam keadaan di mana tak ade bende yang bulih aku tulis. atau ikut kate KakJie, writer's block.
Bukan ape, kite dah terbiasa posting (hampir) setiap hari, tetibe rase dah, satu, dua, tiga hari...masih tak ade yang nak ditulis.
Bukan bende penting pun yang nak ditulis, tapi entah la..
Takpe, aku tulis ape yang ade di dalam benak fikiran aku skang ni...

Okey tak tajuk posting aku? Ape, ingat kalau masak je sinonim dengan perempuan ke?
Sebab mungkin masak memasak ni lebih sinonim dengan jiwa lembut wanita...
Ye ker??

Rona Roni Makaroni, Ria, Thursday.

Lelaki yang pandai atau sekurang2nya tahu memasak tak sepatutnye begitu??
Kalau begitu, lelaki tu dikatakan kurang kelelakiannya?? Gitu??

Setuju??


Aku kurang bersetuju. Tak nafikan, ada juga lelaki yang pandai masak/suka masuk dapur nampak kurang kelelakiannya. Tapi tak kurang jugak yang normal seperti lelaki lahiriah dan batiniahnya...
Kalau lahiriah contoh pemakaian, tingkah laku, gaya berjalan dan cara bercakap kelihatan normal, dalaman kita belum tahu. Kad-dang2, ade yang anaknye memang berderet2 bak keretapi...Wallahualam..

Aku ni kire bulih la memasak, tak le pandai sangat sebab memasak bagi lelaki bukan sesuatu yang enteng. Kita perlu dan mesti tahu asas2 di dalam memasak seperti merebus, menggoreng, menanak nasi, memasak air. Sebab lambat-laun, tugas ini akan dipikul jugak, nak2 kalau baru mendirikan rumah tangga dan isteri terchenta di dalam lingkungan "tak larat" nya, kerana pembawakan budak.

Aku cukup benci dan meluat sebenarnya kalau ade orang yang skeptikal tentang perihal lelaki masuk dapur. Tak boleh ke??
Contoh ayat:

Untung ade "anak dara" yang tolong masuk dapur...


Aku bagi reaksi dengan senyum kambing+kerang busuk pasar Tani...
Ape dapur ni diciptakan khas untuk "orang dapur" je ke?

Ape kalau ko lelaki, dapur adalah tempat haram bagi kita? Macam tu? Kalau dah adik-beradik ko semuanya lelaki, dan mak ko lah satu2 perempuan tunggal dalam rumah ko...
Yang memikul semua tanggunjawab mengurus tetangga...Sanggup ke nak biar dorg bertungkus-lumus, tertonggeng2 sorang2 kat dapur??

Contoh terdekat aku laa...
Bukan aku nak bermegah dan berbangga....tapi selain memasak bertukang pun aku bulih ape...Jadi imam?? InsyaAllah...cume aku tak pandai bertarhim seperti CJ yang pernah sneaking dalam ofis masjid suatu mase dahulu...huhu...

Memang aku akui, mase aku kecik2 dulu, aku cukup segan bile orang tau aku dok tolong2 mak aku berkenaan hal kat dapur. Bukan ape, cume simpati...

Kalau orang luar ternampak aku buat keje kat dapur ke, atau buat keje2 yang kunun2nye "di-assign" memang untuk wanita (eg: sapu sampah kat luar rumah, sidai baju etc.) aku akan cepat2 berselindung, sembunyi ke ape2 laaa...Maksudnya aku segan dan silu laa...
Paham kan maksud aku...
Tapi bila dah meningkat "dewasa" ni aku tak perlu segan silu, malu2 lagi...sebab aku tolong semata2 sebab keadaan mak aku, dah tak sesihat dan sebugar dulu..Pedulik ape aku...
Pulak tu, mak aku je yang ade untuk buat2 keje rumah ni...Masa mak aku nak rehat memang singkat...

Sudahlah bekerja sepanjang hari, melayan anak2 dan suami...Abah aku tu makin tua makin banyak pulak songehnya, persis Atuk aku yang still panjang umur tu...Nak memasak, nak basuh baju, nak menyapu rumah, nak baca paper, nak bace gosip Ekin-Mawi etc...


Banyak kan kerja yang diciptakan untuk mereka yang bergelar wanita ni??
Aku sangat kagum dan takjub dengan kudrat yang ada pada mereka. Dari mana dorang dapat kuasa tu, Tuhan je yang tahu...

Jadi, kita sebagai lelaki ni, usah la tinggi sangat egonya, dengan mengagung2kan prinsip:
Orang perempuan memang kejenya di dapur sahaja..Orang laki kejenya memerintah sahaja...


Banyak cantek muke ko....

Bukan aku tak sokong lelaki. Masing2 ade ego, masing2 ada tanggungjawab, masing2 ade kerjaya dan cita2 tapi demi kemaslahatan dan kesejahteraan dan menunjukkan lagi kasih sayang kite, apa salahnya kita menghulurkan tangan, meringankan beban mereka...

Tentu lebih berbuah2 dan berbunga lagi kasih sayang dan tautan hati suami dan isteri kan??
Ceh..aku cakap macam aku ade experience ber-laki-bini nih...
Tak, tapi aku cume nak tegakkan sikap dan mentaliti yang dah tak relevan sekarang nih...

Tujuan aku timbulkan pasal ni bukan ape, cume aku nak tayang yang aku baru je buat ini...


Banyak dan sedap...
Boleh makan ulang2....Ni gambar kat peti ais ke-2. Peti ais pertama pon banyak lagi...
Yang kaler coklat tu aku bagi nama khas, DADIH JAGLO...
Tahu kenapa namanya DADIH JAGLO?
Teka la....

Nak sikit?? Tak boleh....!

ps: Aku baru je lepas pi rumah kenduri kawin kawan kepada kawan aku..Pengantin perempuannya persis Adibah Noor...kiut sangat... :D

*edited: ini adalah tajuk asalnye...Orang lelaki pun boleh memasak ape?

23 Superb Comments!:

  1. kalu kita perhatikan, kebanyakkan chef² adalah lelaki. ekceli, kerja chef ni satu keje yg berat jugak. perlukan stamina dan tenaga yg kuat tuk memasak dihotel² neh.

    terer ko masak dadih ek. bleh la bukak bisness dadih.hik3..

    ReplyDelete
  2. n3 punya panjang mcm ni ko kata tadek idea menulis?.. =p

    memasak bkn lg tugas rasmi wanita skrg. malah tukang jahit, tukang andam, tukang kemas rumah dh ramai lelaki yg ambil alih. tukang bersalin je belum. :))

    ReplyDelete
  3. me dah lamer tak masak one uoolsss.. uhuhu

    ReplyDelete
  4. Mr PenyuBiru
    buih je nk bukak bisnes...bisnes buat sendiri makan sendiri

    cikgu jawe
    ahaha...aku jeles ngn ko CJ...ko lagila byk idea...
    ko nk ke jadik tukang bersalin?? :P

    en_me
    tgn aku kdg2 naik kembang dok dapor...

    ReplyDelete
  5. He he JAGLO = dadih JAGONG + MILO he.. hehe
    Tul tak? Err bak sker ler....

    ReplyDelete
  6. HappyDoc.com
    waa...pandainye encik happy teka...
    nk ker??? meh aku suap..
    nganga luas2...ngaaaa......
    :D

    ReplyDelete
  7. pandainya cikgu buat dadih jaglo tu.. apa rasa ek jagung campur milo tu.. apa kata hantar sini akak test.. hehee..

    bagi akak lelaki pompuan sama aje.. cuma tugas biasa orang bagi kat pompuan sebab pompuan duduk rumah. Tapi, tak pelik pun lelaki masak kat dapur.. dan makcik2 yang suka cakap gitu, mereka tu sebenarnya rugi sebab manjakan sangat husband memasing ;). Pas tu ngadu penat bila husband tak tolong masak masa dia dalam waktu darurat...

    lagipun, the best cook in the world kan lelaki ;)

    ReplyDelete
  8. Neeza Shahril
    i take it a compliment kak...huhu

    ReplyDelete
  9. lelaki semua boleh wat. cuma satu jeek.. cube teke? heheeh!

    ReplyDelete
  10. Dadih jaglo, sebab dah tercampur jagung ngan milo...

    ReplyDelete
  11. rasanya takde sapa cakap lelaki pandai masak tu kurang kelelakiannya..

    cuma kalau dah kurang kelelakian tu tak reti masak pun kurang jugak la kot

    ReplyDelete
  12. cekgu..
    anto cket kt umh aku dadih tuh..
    bia aku rse dulu..
    kalu pass..ble msuk list..:):):)
    tp kalu ikut pengalaman lepas,oke je ko masak..
    time stdy dolu2..w/pon hmpir 2-3 kali g bilik air..kehkehkehkeh.:f:f:f

    ReplyDelete
  13. 19zim
    terlajak perahu bulih diundur, terlajak cmpurkan pre-mixed dadih, tercampur yg tak patut..haha
    pandai...

    zamz
    ade yg skeptikal dan prejudis sbenarnye...sendiri paham sudah laa...
    mcm takjub la kalau tgk org laki buat keje dapur...
    ko tolong wife ko masuk dpur zam??

    chAakK-eE
    aik, mengimbau kembali peristiwa silam nampak...haha
    salahkan air tebu tu ye... :P

    ReplyDelete
  14. salam...rasanya tiada masalah lelaki pandai masak..memang sekarang ramainya chef adalah lelaki ape. Saya tak berapa setuju bila gender dikaitkan dengan minat atau kebolehan..kalau lelaki jadi pilot..perempuan pun nak...lelaki jadi Kadi perempuan pun nak...saya minat masak tapi kalau ada perempuan saya jadi malas..ahahaha...saya suka masak cuma kalau ada occasion atau sekali sekala...tapi duk perantauan kurang pilihan la kan..kena gak masak

    ReplyDelete
  15. nak diikutkan chef2 ternama mmg lelaki .. wanita memasak kat umah yg teror sbb chef2 lelaki nieh walau teror masak di hotel, di restaurant dan sebagainya tetaplah sampai umah suruh emak atau isteri yg memasak :)

    ReplyDelete
  16. cekgu,
    tak pa la... aku lagik suka kalo dapat hubby y pandai masak or ringan tulang membantu urusan harian di rumah. sama2 keluar keja, balik, sama2 la urus rumah.
    jagung n milo??? x per la.. korang makan jer la...

    ReplyDelete
  17. arsaili
    org laki ni ade yg lgsg xmo buat keje2 dapor ni klau kat umah..
    kalau cm saye yg bujang ni, kalau buat keje2 dapor ade je yg nyindir..
    xpe, saye tau dorg jeles.. :)

    Yatie
    huhu, nk manje2 kut...

    zonaku
    erm...i pon pndai masak... :P

    ReplyDelete
  18. psttt..available lagik tak?? miaahahahahhaahhhaha

    ReplyDelete
  19. Dadih je ke bang :D

    Aku pandai masak Air, Nasi, Megi, Goreng Telur, Goreng Nugget dan rebus sosej tu jer, heaven wo haha

    ReplyDelete
  20. oRanGeLiLY
    all the time..ahaks...
    nakai naa hang ni...aku repot ngn kebo...

    Rjuna
    waa...ko pandai SANGAT memasak bende yg separa dan sudah bulih makan yea..
    bijak-bijak...hahah

    ReplyDelete
  21. :X suami saya tugasnya membasuh baju serta sidai, kadang kala memasak dan kadang kala mengemas rumah...
    n saya menyangkal sama skali kalu org kata lelaki yang memasak hilang kelakian..
    apa yang penting kerjasama...

    malah lelaki itu akan direspek dan di suspect oleh saya...

    ReplyDelete
  22. penyapubaru
    setuju, sye stuju sgt dgn puan penyapu..hehe

    ReplyDelete

Terima kasih atas kunjungan

Tinggalkan komen?

 

KRIK KRIK KRIK...

10 Terbaik !

Ads

TONE PLUS

 photo BANNERCONTESTSMALL.png