Kata Ibu...

Khusyuk ke? A non-related picture.
:bofu_04:

KATA IBU...
Masih ku ingat kata-kata ibu sambil memberi wang dan berpesan;

Sayang,
Pergilah ke kedai Pak Mamat
beli sekati gula dan sekati tepung
kalau tiada pergi ke kedai Maniam
kalau tiada jua belilah di kedai Ah Chong'.
Sambil berlari girang
dicelah-celah pepohon nyiur yang melambai indah
dengan sarang-sarang tempua berhayunan
bagaikan buaian
aku membeli gula dan tepung di kedai Pak Mamat
bertahun-tahun begitu
sesekali aku kekedai Maniam dan Ah Chong.



Kata Ibu:

Beli dikedai Pak Mamat kita dapat berkat
Pak Mamat membayar zakat
kalau beli di kedai Maniam dan Ah Chong
siapa menanggung dosa
kalau mereka jadi kaya raya
wang tadi dibina patung-patung dewa
kita terheret percuma masuk neraka
hanya sedikit yang masuk syurga
selainnya masuk neraka
kerana subahat membina Muruga dan dewa.


Kata Ibu:

Kalau mereka menjadi kaya raya
nanti mereka menjadi ceti
diberi Melayu pinjamnya wang
habis dilelongnya tanah warisan
kerana Melayu tak mampu bayar hutang.


Kata Ibu:

Kalau mereka kaya raya
habis dibelinya tanah dan bendang
padi naik harga kerana Melayu
hanya jadi kuli bukan tuan
kilang bukan kita punya
kedai juga bukan kita punya
tengok tu minum
kopi pun kata mereka
sedap dikedai Cina.

Kata Ibu:

Kalau mereka kaya raya
habis dibelinya pekan dan kampung
kita nantinya tinggal
dipinggir sungai bakau
dan berumah di bukit bukau
tapi kini sungai
juga dibeli dijadikan kolam udang
bukit juga dibeli dibina kondo mewah
Melayu mahu tinggal di mana
dalam hutan belantara?.

Kata Ibu:

Tanamlah kucai kita dapat berkat
kerana makan sayur yang tidak subahat
kucai di kedai Cina disiram najis babi
kalau kita tanam kucai
kita gemukkan kucai dengan tahi kambing.

Kata Ibu:

Jangan makan *tokua
kalau tak tahu siapa pembuatnya
jangan makan mi kalau Ah Chai yang membuatnya
kalau makan makanan subahat
hati hilang sinarnya
kerana memakan makanan subahat
hati dipenuhi bintik - bintik hitam penuh noda dan dosa
hati akhirnya mati
kita nantinya semakin renggang dari kekasih tuhan
kita nantinya menjauhkan diri yang Maha Pencipta
dosa kita berganda-ganda
lalu tuhan turunkan bala..

Inilah *tokua = tauhu = tofu

Itulah, bila ibu berkata rupanya benar-benar belaka. Fikir-fikirkan...

ps: Dalil ibu ni banyak hikmahnya. Jadi, janganlah menderhaka!

21 Superb Comments!:

  1. betul tu.. akak setuju..
    dengar lah cakap ibu kan..

    kat sini tokua kalau nak beli ada...
    tapi made in USA.. rasa-rasanya halal tak ;)

    ReplyDelete
  2. Luth Textile
    sekadar peringatan dan renungan luth...
    kalau bulih, sokonglah melayu, sbb melayu ni kalau bab makan, mmg btol2 jage, kalau hal lain...hampeh!

    Neeza Shahril
    erm..try buat sendiri kak...
    tp omputih buat halal skit2 kut..hahah

    ReplyDelete
  3. aku rasa skang nie ramai org dah lupa pesan ibu. aku harap aku akan sentiasa ingat pesan ibu. :o

    ReplyDelete
  4. oh insaf.
    mak aku slalu beli tokua kat makcik bawah umah ni.
    tp tatau sapa membuatnya?

    huh betoi..

    tapi gamabr entry tu takde kene mengena kan?
    HAHHAHAHA

    ReplyDelete
  5. Mr PenyuBiru
    kalau lupe, igtkan balik...sgt berguna, even leceh...

    yOnnA
    sambil menyelam intai2...hahaha

    ReplyDelete
  6. kelakar lak tgk gambar tuh..hahaha


    emm ingat selalu tapi kekadang tak terbuat..

    ReplyDelete
  7. zamz
    hahaha..itulah namenye wasatiah...
    sembhyang, smbhyg gak...mate sambil2 tu jeling2...

    ReplyDelete
  8. Gambar yang tiada kaitan dengan entri. Sebenarnya gambar itu adalah 'direka' untuk memalukan Islam.

    Pesan ibu sangat bertepatan dengan Ajaran Islam. Kena ikut.

    ReplyDelete
  9. Abang Long
    mungkin jugak, saje...sbg selingan...

    ReplyDelete
  10. sntiasa ingat pesan ibu....
    mendalam pesanan nie...

    ReplyDelete
  11. bagusnya pesan Ibu...

    insaf aku..

    pasni taknak gi kedai cina...
    gi kedai melayu je... tp kat kedai melayu sumer takde... tu yg maleh tu...

    ReplyDelete
  12. kuIna Jentayutiara
    jgn lupe ye...

    ku tak sempurna
    pi la mydin, tokey dier mixed... :P

    ReplyDelete
  13. Nabil, anak saya pulang dari kegai gunting rambut dengan rambut tidak berguntig.

    "Kedai gunting Melayu tu tutup! Dia kata.
    "Laa, pergilah kat kedai Linggam tu. Selang dua kedai je!" Kata saya.
    "Mana boleh, Abah bayar zakat kat kepala Nabil ni,takkan nak bagi Indu pegang-pegang. Sapa nak jawab kat akhirat sok!" Jawab dia.

    Saya tak pernah dengar cerita begitu. Apakah?

    ReplyDelete
  14. xiiinam751
    err...ni kisah benar ke simulasi kisah sebenar??
    ke tanda tanye kak???
    err...
    kalau bulih, sebulih2nye kite sokong org kite, yg seagama ngan kite, cume klau dah tak ade, apekan daya??

    ReplyDelete
  15. abah aku paling particular bab2 mcmni. cth paling dkt skali ialah cara basuh kain, pun ada tertib dia. ngee..kadg2 aku main tibai jek cuci. tp bila kne "audit" dgn abah aku, dia mula la buat tutorial smbil mbebel. cara basuh kain ni la paling dia titikberatkan. sbb dia ckp, mpengaruhi solat. mknan pun sama. salunya abah akan pegi pasar sndr. cari barg2 sndr.

    sama jg mcm gunting rambut. adik2 lelaki digalakkan potong rmbut dgn kedai muslim. sbb abah dh byr zakat kepala diorg..same le mcm kami yg perempuan ni.

    ReplyDelete
  16. snm
    bende2 gitu kdg2 ade yg paling enteng je..
    cuma xmo nk implement cth cam gunting rmabut kdai melayu, tp maslahnya susah nk jumpe kdai gunting rambut
    mlayu...

    ReplyDelete
  17. Yatie
    same-same...sbg saudara se-Islam...tu je...

    ReplyDelete
  18. Haha memang khusyuk tak hengat punya :@

    ReplyDelete
  19. Rjuna
    just for gags...
    entah btul entah tak gamabr nih...

    ReplyDelete

Terima kasih atas kunjungan

Tinggalkan komen?

 

KRIK KRIK KRIK...

10 Terbaik !

Ads

TONE PLUS

 photo BANNERCONTESTSMALL.png