Abah and His New Hobby...

Abah dan kebun mininya aka Mini Junglenye...
Abah kalau dah minat....Ape pun sanggup...Jiwa bertani abah aku memang tak dapat nak dinafikan...

Yang terbaru, ni haaaa....

:mCamera: MARI MEMTERNAK IKAN KELI :mCamera:
DI DALAM KOLAM MINI DI HALAMAN RUMAH....!


Kolam Mini yang pertama....


Kolam Mini yang ke-2...Yang diperbuat daripada tab mandi yang dah tak pakai...
Orang buang, abah amik buat kolam, leh bela ikan....
Okla tuh, setidak2 abah tak le bazirkan duit nak buat kolam ke hape...
Main reuse je barang2 yang org dah xpakai...

Ikut kate Abah, rasionalnya abah nak bela nih...

Kalau terase nak makan ikan keli, bleh amik kat depan umah nih je...

Mama balas,

Ye la tuh...
Bile kalanye nak tunggu besar ikan2 abang tu...
:mJahat:

Dalam tu abah nak bela ikan keli, kalau ikut rancangan asallaaa...
Tapi sebab bende ni diletakkan dalam bekas bertakung, air jernih lak tu, kene bela sekali ikan puyu untuk menghapusbiak jejentik durjana itu...
Kalau tak caye leh bace article nih...
Puyu Hapus Aedes di Parit
:puteh_13:Nyah ko Nyamuk Denggi!

Jadi terselamatlah dari disaman dek Jabatan Kesihatan kalau kene inspection utk tengok ade ke tidak menternak anak nyamuk ni...
Kirenye si Puyu ni terpakse bersahabat la dengan Si Keli nih...



These following pics demonstrate how Abah prepare the pool...

Memula, kenela isi bekas takungan tu dengan air..
Air paip je...Tak yah nak letak anti klorin sebab ikan keli ni jenis lasak...
Kadang2 dalam air najis kotoq pun dier bleh idup...
Makan pun tak cerewet...

Tapi kalau untuk ternakan domestik camni, oklaaa...Bagi pellet dah cukup...

Kalau bela kekura cam Ain anak Cikgu Panji tu lagila senang nak bela...
Bagi makan je....

Lepas dah isi air, bleh la letak pokok2 kecik dalam tu...
Bleh letak pokok kangkung, pokok keembung, pokok matahari...eh bulihke??

Tak kisahlaaa...Tapi yang senang nk idup pokok kangkung kampong tu laaa...
Saje nak timbulkan suasana kekolaman untuk kelihatan lebih naturale..

:mLove:
Dah tu...Last sekali buliehla letakkan organisma hidup yang dirasakan mampu hidup dalam tu...

Bleh letakkan ikan keli, ikan puyu, ikan masin...
Tak kisah...asalkan jenis ikan yang lasak dan senang dijage....

:mRambut:

Untuk kolam ni, abah letak ikan keli yang juvenil sebab kalau yang kecik takut takleh nak survive...
Sekali ngan ikan puyu..

Bagi makan setiap hari dan tunggu untuk dituai bile dah cukup besar...

Pas ni leh la masak ikan keli sambal tumis cili api...
Sedap...kut!:puteh_5:

Akhir sekali...MAHA's Famous Last Words...

PERTANIAN ADALAH PERNIAGAAN
:mDuit:

p/s: Malangnye, aku tak suke ikan keli...Sebab kalau digoreng dan dimasak sedap camane pun, ghupenye cam ular atau belut je...

:puteh_26:
Rugi kan???

Ayuh kita kibarkan bendera kita...
Jangan sekali2 kita
mengkhianatinya...




10 Superb Comments!:

  1. pssssttt, anto sini sket. ikan keli masak goreng cili api, sedap woooo..terangkat beb!!!

    ReplyDelete
  2. kucing tak de ke?

    Ikan talapia kak jie yg berenang bebas dalam kolam ikan tu boleh di'pancing' dgn cik cing tu..entah mcm mana dia buat.... sedar2 tulang2 ikan je tepi kolam...kadang2 tgok cik cing terhendap2...menyekodeng ikan kak jie..

    ReplyDelete
  3. same la kiteeee... bukan saja rupanya, rasanya buat akak tak leh nak telan...

    ular dan belutt?? iyyyeeeee takuttttt

    rajinnya ayah cikgu.. untung anak dia dapat makan daun2 segar dari ladang hehehe..

    ReplyDelete
  4. Neeza Shahril
    Heheh...
    Abahnye je yg rajin...kitorg ni kdg2 kene gak kerah tenaga nk ngerjakan kebun abah nih...

    tp xpe skali skale...

    ReplyDelete
  5. Jie
    Waa...pandaiinye kucing kat umah akak mancing...
    ikan dlm kolam pun bleh tangkap??

    ni kire hebat nih kak...
    kalau ikan bawah tudung salji, kucing2 kat umah saye nih ade gak yg expert selak tudung salji lepas tgh line clear...
    hampes...

    ReplyDelete
  6. selalu...kolam kak jie yg tepi rumah..udah kolam tu bersambung terus dgn balkoni rumah..cetek je..dlm sekaki..tapi ada ikan guppy je..situ pun dia terhendap2...

    kolam satu lagi..yg besar tu..dalam 3 kaki gak... situ pun cik cing tu boleh tangkap...hebatkan!

    bkn kucing kak jie..kucing org..suka tul dia dtg ..

    ReplyDelete
  7. oRanGeLiLY
    Aan...kalau berhajat dtgle umah aku...
    mancing dlm kolam kecik nih...
    hehehe..
    dpt terus siang makan..
    kalau xcukup dlm akuarium dlm umah ni pun ade...
    meh laaa...
    heheh... :P

    ReplyDelete
  8. Jie
    ini kire kucing pemancing ikan nih...
    slalunye kucen yang nakal2 nih kucen luar...

    bobot saye ni sopan santun ya amat...
    makan nak kene berkopek ikan tu...
    kopek kecik2, kalau tak dier tak makan...
    kalau abah beli ikan, mama siang pun dier tak sibuk nak kaco..
    kalau mama bagi dier amik laa, itu pon lepas dicincang kecik2...

    tak lgsg nk mencurik ke hape..
    kalau kucin luar dah licin...! :$

    ReplyDelete
  9. ai like ikan keli okeh! hehe..
    mai hantaq cni sket :p

    ReplyDelete
  10. yOnnA
    huhu..entah bile la keli aku tuh nk besar..
    beli je senang...

    ReplyDelete

Terima kasih atas kunjungan

Tinggalkan komen?

 

KRIK KRIK KRIK...

10 Terbaik !

Ads

TONE PLUS

 photo BANNERCONTESTSMALL.png