Kisah 3 Budak...

Ni kisah tiga budak yang aku dok perati kat kedai makan mamak or India (dunno...) kat Bukit Kerinchi nih bersempena aku pi ambik ayam untuk dibuat lauk di pagi raye kang...
Diorang ni dok pakat ler pi kedai makan...
Maybe diorang nih tak bese nak pergi makan luar especailly without their parents laa...
And aku dok dgr je ape yang diorang ni dok borak...
Ade sorang budak yang chubby sket nih yang aku dok tgh agak curious and takut2 nak makan kat kedai tu...
Maybe takut duit yang dibekalkan si ibu tak mencukupi untuk makan di kedai..

2-3 kali jugak la dak tu dok tanye waiter yang India itu pasal price makan roti canai and beverage kat situ...
And he kept asking bout the price of eating a roti canai and air kosong...
And the waiter said..."Roti sama air kosong...RM1.00 sudahh...Cukup..."
And budak tu asyik tanyer bende yang same,maybe takut duit yang dibawa tak cukup..
Sebab dier cumer bawak RM1.00 for eating at the stall...Sian dak tu....

His 2 other fellows maybe siblings kot...diorang nih makan roti canai gak...tapi yang ni minum mewah sket sebab bawak duit lebih sket...kot...And diiorang nih pun still berkire jugak...And bende nih mengingatkan aku balik pasal aku mase kecik-kecik-dulu...
Aku pun lebih kurang same jugak mcm diorang nih....
Kalau kedai makan especially dengan abang aku, duit yang kami bawak tak banyak...
Almaklumlaa, kitorg bukan orang senang, tapi ade hati nak makan di kedai..

Jadi sebelum nak order ape-ape ker, nak makan aper ker...
Musti kami akan tanye harge dulu...
Kalau ini dengan ini hargenyer berape...
Kalau ini dengan ini beraper and so on...

Dan bile bajet kami ciput, kami akan berusaha untuk mendapatkan sesuatu yang meninggalkan kesan untuk nilai wang kami laa...
And selalu kami akan tinggalkan skit untuk balik ke rumah sebagai tambang bas...
Slalu bende nih kami selalu bajet-bajet jer...
Kalau gi outing ngan abang aku mase kecik dulu and tempat yang akan kami selalu pergi adalah di kompleks PKNS nih....

Mase outing aku and abang akan pi dengan bas mini....
Memang agak nostalgik la sangat kalau dikenangkan balik...
Berbekalkan duit yang tak seberapa bekalan Mama tu, kami berusaha sebaik mungkin untuk mendapatkan makan dan minum secukupnyer...
Dan situasinyer hampir same macam budak-budak yang bertiga nih...

Kalau dulu mase aku ngan abang aku outing selalu akan merayap berjalan kaki serata dalam radius hampir 1km laa dari kompleks PKNS tu...
Perpustakaan Negeri, Muzium Negeri, Plaza Perangsang, Tasik Shah Alam...
Semua kitorang covered....
Huhu...tak le rase penat sangat..
Kalau penat na minum air, beli je air tin sebab air tu mmg bajet je...
Jadilaaa...

Dan bile dah habis merayap satu kawasan ke kawasan yang lain, boleh pi Masjid Negeri yang mase agak canggih laaa...
Habis satu Masjid kitorang merayau...Main naik turun lif...
And yang paling best mase tu biler ambik wuduk sebab airnyer pakai sensor...
Mane ade pakai pili mcm sesetengah tpt tu...
Tu dah kire canggih la tu....Bile ingat-ingat balik memang nostalgik sangat...
I miss my old days so much...

And berbalik pada cerita budak bertiga tu...biler aku tgk cam kesian pun ader...
Sebab rase cam nak belanje jer...
Tapi takpe laa...
Dalam hati aku ckp "Biar budak-budak ni tau erti hidup tu macamaner...."
Bukan senang nak hidup...
Life is not a red carpet for you dear...:D
Posted by Picasa

Comments

Popular posts from this blog

Ultra UNGU...The Parade...

Trip Sabah Episod II : Pasar Malam Sinsuran + Syurga Seafood