Things To Settle....memang banyak!!

Semalam aku uruskan semua yang berkaitan dengan kemasukan aku ke KPLI...
All the documents, bukak saving account BSN, buat medical check-up ngan Xray skali...
Pergi beli setem hasil, buat poslaju...
Maaaaaaaaacaaaaaaaaaaaaaaaaam2....

Dan bile dah setel, bende2 tu kene lak fotostat ikut copy yang dier nak....
Raser cam menyusahkan btull....tapi....
Tak cukup dengan tu, kene sahkan pulekkk....
Dah sahkan kene cari saksi..bukan semata saksi biase, tapi kene ikut kriteria yang ditetapkan...
What a bulls**t.....

Tapi nasib baikla dengan pertolongan Kak Lis yang sedari dulu kalau nak mintak pengesahan sijil memang mintak tolong dari dier jer...
Maceh Kak Lis...Jiran aku yang sorang ni mmg terlalu baik dan aku dah anggap cam family aku sendiri....
Mak aku pun dah layan dier macam anak sendiri....

So, dier la yang banyak tolong aku nak dapatkan cop pengesahan untuk salinan sijil aku yang berkoyan2 tuh....
I was so lucky to have her to help me....

Satu lagi orang yang banyak tolong aku dalam perihal mengesahkan ker, jadi penjamin ker...itulah orangnyer, Pakcik polis aku yang aku panggil Wak Suri pasal kami orang Jowo nih panggil Pakcik atau Makcik kepada mak atau ayah kite "wak"....
Dengan pertolongan dier jugekklaa aku dapat meringankan kerja2 remeh-temeh nih....
Thanks Wak Suri...biler Wak dah nak retire tak lame lagi, semakin kurangla orang yang boleh aku mintak tolong...
Bercakap pasai buat akaun baru tuh, KPLI nih kerajaan yang menyokong institusi kerajaan yang lain dengan melaksanakan sistem pembayaran elaun bulanannya melalui BSN...
Pasai nak kene pakai akaun BSN, aku pi la BSN Kompleks PKNS bawak buku akaun BSN aku yang dah bersawang tu kunun2 nya aku nak update la....
Kire baru nak buat kad atm baru - BSN Matrix yang bercip tu....


Alih2 aku pi BSN kat Kompleks PKNS nih...

"Sorry dik, akaun adik dah dilupuskan...."

" Adik kene bukak akaun baru, pastu buku lamer adik ngan kad tu simpan jer la, nak buang ker nak simpan buat kenang2an pun bulih..."

Kwangkuangkuang.....

Maner tak lupus, dekat hampir 7 tahun aku tak pakai...
Pastu balance aku pun ciput jer...Malu nak sebut =)
So, takde pilihan lain aku kene buat akaun baru...and kene masukkan at least RM 50...
Melayangggg RM 50 aku....
Dah tu, semua dah setel nak kene fotostat dan sahkan...

Banyak songeh btoolll....

Dan harini baru aku call IPTeknik tu nak confirmkan pasal keraguan aku...
Semua aku tanye dan Akak yang jawab telefon tuh jawab, jawab dengan tak brapa confidence...
Pasal check-up yang ader dengar2 cerita yang kate kalau kerajaan kene pi klinik atau hospital kerajaan laa...
Macam2...Aku tau pun semalam lepas dah selesai medical check-up...
Pembantu tu baru bagitau...
Tapi takpe laa...
Aku dah buat, takkan tak boleh kot, same jer...
Sebab kalau pi klinik gomen, sendiri mau ingat la berapa lamer baru dapat result...
Pasal ongkos aku tak kisah pun wat check-up kat private...cepat pun cepat...
Mase check-up tu semua bende diulitnyer...
Tapi takleh wat paper sebab itu memang kene buat...aku "Pasrah" je laa...
Nasib baik Doc tu Doc lelaki...hehehe....
Tak la malu besar aku... 8)

Dan harini InsyaAllah akan setel semuanya...
Dan baju aku yang berlambak2 dalam bilik nih akan ku kemaskan...
Janji... :p

Okla, sehingga di lain blog,
eh...
Sebelum terforget...
Congretz to Jack aka Khairiel sebab dapat dipanggil interview KPLI...
Jangan hesitate, just give it ur best shot...

Jangan menyesal kemudian hari sudahh...
BTW, goodluck ok???


Chow!!!

Comments

Popular posts from this blog

Ultra UNGU...The Parade...

Trip Sabah Episod II : Pasar Malam Sinsuran + Syurga Seafood