What a Long Nice Sweet day in Penang...PT One

Herm....kalau baru balik dari perjalanan yang panjang dengan kenderaan awam nih gitulaa...tido dalam bas pon tak nyenyak langsung...Dah sampai umah sambung tido pasal mengantuk ya ampuunn...Tatau nak cakap guaner...Baru balik dari cuti2 Malaysia di Penang ni (Island of Chinese Community) ;cam Singapore la puleeekkk agak meletihkan aku laa..

Se-malam jer aku kat Penang, tapi disebabkan ader cousin aku yang nice and sweet Smile sgt yang bawak aku jenjalan satu Penang...Memang penat laa...pasal aper? Pasal ader jer favourite spot tempat makan dier nak tunjuk kat aku...Kalau bulih nak berenti turun makan kejap...waaa....pendek kate takder peluang la perut ko nih nak "mintak nyawa" nak melegakan diri...hehe....

Setakat makan je takper, siap cousin aku nih bawak pusing2 satu pulau yang tak beraper nak besar tu..So far best laa...sebab Penang bukan besar maner pon....Tu la pasal sampai aku terlepas bas nak balik SHah ALam....Tongue

Penang memang byk tempat2 makan and cousin aku tuh dah jadi tourist guide tuk spot2 carik makan terbaik laa...aiyyyaak!!!ni pon terase2 lagi nih tandoori yang aku makan malam tadi...

Aku bertolak dari stesen bas Shah Alam nih malam kelmarin jangka nya bas nih ker Butterworth tapi pasal aku tak berapa nak tau camner la nak pi ke Bayan Lepas, Abah advised ler naik bas dari sini ke Butterworth and pastu amik cab ke Bayan Lepas...Aku tatau aper2, so aku follow jer la...maser dalam bas tuh aku duk sebealh ader girl nih...try la tanyer camner nak gi Bayan Lepas kalau nak ikut Butterworth plus aku tanyer dier bese ker pergi Penang naik bas yang aku naik aritu..and the answer was not really convincing...

Dalam perjalanan yang agak panjang tuh aku tido jer laa, pasal nak melilau2 tengak ikut tingkap bas tepi and belakang memang tak nampak...pasal seat bas tu bagak tull..sampai tol gate jer aku musti terjaga tatau naper...and at about 4.59am aku sampai kat station bas Sungai Nibung and accidentally aku "terturun" kat situ dengan yakinnyer...Aku shud be turun kat Butterworth kalau ikut tiket, tapi sebab takmo malu dan memberanikan diri terjuun (eccehh!!) kat Sungai Nibung...

Maser muler2 sampai aku tatau nak buat aper pasal aku 1st tak call pon saper2 kat Penang nak minta tolong...kire aku nih cam buduh sumbung gak laa...hahah...Tapi ader la bagi hint2 kat Wak Diah ggtau aku ke Penang (just saje jer) tapi takler mintak anak dier-cousin aku tuh sambut haku ker aper kat sini..the reason for not burdening anybody...dah tu aku sampai "terlalu awal" kat Penang di stesen yang aku sendiri pon tatau betui ker tak...aku pon duk la kat tingkat satu platfrom bas tuh-melangut....hahah...memang cam org buduh pon ader...tercengang2...kelakor tul kalau ingat balik...

Dengan niat takmo melupakanNya, aku pon ringankan tulang jalani tanggungjawab sebagai Muslim pi sembanyang Subuh kat sana...Peristiwa yang menggelikan hati aku kat Surau stesen tuh memang tak boleh luper...

Dalam surau tuh maser kitorg tgh lepak2 sebelum tunggu azan ader sekor tikus kecik nih merayau2 dalam surau tuh, taktentu arah...pastu sumaer org dalam surau tuh sumer "cover" cam tak takut or geli kat anak tikus, sumer "cover machuss" jer...Tu takper lagi sebab maser kitorang nak sembahyang anak tikus tuh dah lesap entah ke mana and maser tgh sembahyang tibe2 dier muncul and mengacau setiap orang yang tgh solat kat situ...Maybe aku yang ken kaco dulu...Sebab aku terasa cam ader bende menggigit belakang kaki...1stly ingat takder pape...sekali tengok org sebelah aku lak cam menguis2 kaki cam ader bende mengganggu...Biler dah tikus tuh mengganggu kekhusyukkan solat tuh, sumer jadi cam tak tentu arah jer. Yang geli tuh tikus tuh mengganggu dengan menggigit hujung kaki org yang solat kat sini..maunyer tak geli...Takut bende tak elok jer jadi...ner tau tikus tuh ader virus ker haper...

Aku raser tikus tu kalau ader kat tempat solat perempuan maunyer dorg memekik takut...sebab kami nih lelaki sumer cover macho lagi...hahah....Paling kelakar maser anak tikus tuh kaco ader pakcik kat hujung sebelah saner...tikus tu menggigit kaki pakcik tuh berkali2..lepas dikuis2 berkali2 takmo gi gak tikus tuh...dikuis datang balik...berkali2 lak tuh..kurang ajar betul....aku tergelak jer dalam hati....Wink...and biler habis jer solat terus dier blaah tak sambung bacer doa habis coz maybe dah malu...hahah...

Dah sudah solat dalam kol 0630 pagi tuh aku melepek camtak laku jer kat stesen bas tuh...and sebab takder clue langsung pasal Penang try ler call Wak Diah, Ariel (sepupu aku) and Totoi...hahah...sumer tak berangkat maybe pasal awal pagi sgt kot...try call lagi Totoi baru dier angkat...Pastu bulih dier kater tak kenal aku..wahwah...kecik ati aku...BTW aku nak tanyer jer kalau dari Sg. Nibung nih ke PSDC tuh dekat ker...Memang dekat sangat....nasib baik ler Allah gerakkan hati aku nak turun kat situ...Mamai btol dak Totoi pagi2 nih...

Dah tuh Wak Diah lak call, tanyer kat maner..cakap la dah sampai Sg. Nibung and tengah duk melangut tatau nak g maner...dier gtau akan call anak dier suh amik aku ker camner..aku pon dengan niat takmo membebankan org aku tolak tapi Wak Diah insist gak aku ok jer laa...Lamer tak lamer pastuh Ariel lak call, tanyer kat maner and banyak lagi..Pastu kene gelak lagi pasal ke"dungu"an aku yang sampai terlalu awal ke sini padahal test petang dalam kol 2...Binawe tul sepupu aku nih...Ner la aku tau, kalau aku tau xder la gini jadi..dah aku pon wat2 pandai jer...Padanla dengan Muke aku!!! Finally dier ckp nak datang amik and aku pon "ha!" je laa....

Comments

Popular posts from this blog

Ultra UNGU...The Parade...

Trip Sabah Episod II : Pasar Malam Sinsuran + Syurga Seafood