Jalang-Jalang Carik Duriang..(JJCD)

Bile sebut pasal buah yang satu nih, memang ramai yang sukeknnya...walaupun dikategorikan busuk dan antara buah tempatan yang digunakan di dalam Fear Factor sebagai buah yang menjijikkan dek kerana baunya, namun bagi org kite ia buah yang enak banget...Kalau tiba musimnya...melambak2...sampai nak terjeluak balik menelan bende Allah nih...



Tak Lain Tak Bukan...DURIAN...aritu aku da janji nak ceriter cket masa aku jenjalan kat KL kat Jalan Raja ALang tu...mmg ramai betul PATI kat saner...naik rimas pon ader...Jalan2 punyer jalan dah cari parking yang jauh tuh....Kami (aku and abah) gi laa jenjalan cari tpt yang seswai nak cr durian....


Kiri-kanan banyak betul warga aseng yang jual durian...org melayu boleh dikire ngan jari laa...jalan punya jalan sampai kat satu gerai nih...kasteme tak laa berapa ramai sgt pon tapi layanan dier memang sungguh2 laa...yang jage kedai tu pompuan, dari raut wajah memang nampak ciri2 kePATIan nya...tapi ckp dah kecek luar dah....dah tak kuar la loghat asalnyer...


Abah pon cam dah penat and maleh nak berjalan jauh, so terus laa 'hinggap' kat gerai tu...abah pon membelek2 durian yang ada kat situ dan yang beshnyer...dier tlg kopekkan sekali durian tu masuk dlm bekas polisterin...senang la keje, balik umah terus ngap jer...


Abah pon tak pikir panjang nak beli...lagipon kat situ memang ada dijual longgok durian, ikut kualiti dan stendet piawaian laa...Dijamin oleh SIRIM...



Abah asik sungguh meneliti buah durian idaman kolbu untuk dibawa pulang...


Abah borong kebanyakan daripada buah yang terlambak kat situ...3 bji 10 hinggit, 5 bji 10 hinggit, 8 bji 10 hinggit....sumer abah borong....Dalam ati dak pompuan si penjual durian.."Den kayo, den kayo"....aku yang dok nunggu kat situ dah lotih longgar pale lutut dah, abah menten jer nunggu nak tgk org tu belah durian tuk masukkan dalam bekas polistrin tuh...ponat yang tadi pon belum ilang laie...aku pon amik la pot metaa...



akak ni konon2 expert la bab durian nih...nampak cam jujur pon ader...


Sementara nak nunggu bende tu selesai aku pon usha2 keliling kawasan tu...aku ternampak satu bangunan besar...architecture bangunan memang macam masjid...aku pon tanya la abah, ingat kan masjid india ker haper...almaklum laa aku ni buta sket pasal kl nih...nama jer dok KL...bukan kl, tp shah alam...memang aku tatau...sekali abah ckp la tu bukan masjid tp kuil singh...aku tgk sebijik cam masjid...rupenye bukan...



dah tu biler sumer da selessai abah pilih durian D24 yang tergantung2 kat gerai tuh...yang tu spesel and mahal skit...beli 2 bijik makan kat situ sampai lebam...banyak yang buang daripada makan...Uweekk...nak terjeluak balik pon ader...manis ya amatz...naseb baik ader dier bagi air, kalu tak mati kene kencing manis la aku kat ctu... sebiji lagi bwk balik suh Mama ngan olin melantak...kol 5 lebih br la bertolak balik...


Sampai umah ape lagi....terus ngorok...letih doh...sampai la maghrib...Memang satu hari yang meletihkan....



The Masjid wannabees... dan Jalan Raja Alang di awal petang....





Comments

Popular posts from this blog

Ultra UNGU...The Parade...

Trip Sabah Episod II : Pasar Malam Sinsuran + Syurga Seafood